Hun smører tykke lag med bringebærsyltetøy ut over sukkerbrødbunnene. Konditor Anne-Grete Vassnes hos Leirvik Dampbakeri har fått en gedigen bestilling. Kværner Stord vil ha 52 store marsipankaker, tilsvarende 2600 kakestykker, for å feire at verftet endelig fikk et etterlengtet utbyggingsoppdrag for det gigantiske Johan Sverdrup-prosjektet. Underleverandør Apply Lervik ville ha ti kaker.

– Da er det bare å hive seg rundt og få tak i mer fløte, sier innehaver og bakermester Garman Bore.

– Det er verdt å feire. Alle er avhengig av hjørnestensbedriftene.

Endelig opptur

Verftsdirektør Steinar Røgenes turte ikke å legge inn bestillingen på forhånd av frykt for lekkasje av børssensitiv informasjon. Bakeriet måtte holdes unna til blekket var tørt på kontrakten.

– Ryktene sier at her på Stord er det bakeriet som har full oversikt over hva som skjer, sier Statoils konserndirektør for prosjekter Margareth Øvrum spøkefullt etter kontraktssigneringen.

Nyheten om at verftet skal bygge dekket til Johan Sverdrups boligplattform var absolutt kursdrivende. Kværner-kursen steg mer enn fem prosent i handelen på Oslo Børs i går. Fortsatt er aksjekursen bare en tredjedel av hva den var så sent som i 2013, da en rekke store norske utbyggingsoppdag forsvant til konkurrenter i Sør-Korea. Det siste året er markedsverdien blitt presset ytterligere ned av svak oljepris, investeringskutt hos oljeselskapene og ordretørke. Det hjalp ikke at Kværner tidligere i år tapte kampen om byggekontrakten på Sverdrup-boreplattforment til den norske konkurrenten Aibel. Det 1750 menneskene på verftet og de 3000 ansatte i Kværner har levd farlig.

Denne kontrakten måtte Kværner vinne.

Hard dragkamp

Kværner-sjef Finn Arve Haugan var lettet da han stilte opp til allmøte og signering foran hundrevis av ansatte på verftsområdet mandag.

– Vi har vært i en tøff forhandlingsmodus helt frem til avslutningen av prosessen, sier han.

– Vi har vært veldig usikre, men når vi brukte mye av helgen på sluttforhandlinger, ble vi tryggere og tryggere, sier Haugan.

 Han mener Kværner har gjort et omfattende forbedringsarbeid, også siden tapet av den forrige Sverdrup-kontrakten tidligere i år. Selskapet har blant annet gått gjennom leveransen av Eldfisk-installasjonen verftet leverte i fjor, og funnet ut hvor det var mulig å knipe ytterligere kostnader. Et annet valg var å flytte mer av fabrikasjonen til Polen. Selskapet vinner kontrakten i samarbeid med amerikanske KBR, men det er allerede klart at naboen Apply Lervik får en stor del av jobben med å bygge boligmoduler til to milliarder kroner. Gigantplattformen skal ha rom til 560 mennesker og dekket vil veie 19.000 tonn.

 Hard kamp til tross, Haugan lover at han skal tjene penger:

– Vi i Kværner er ikke villig til å gå inn i noe vi ikke tjener penger på, sier han. – Og dere skal klare å levere på tid?

– Vi har vært ganske flinke til det opp gjennom årene.

Bilselger Kjetil Gundegjerde løp ut og heiste flagget da han hørte om kontraktstildelingen mandag morgen. May-Britt Frotjold Anderssen og Gunnvald Anderssen kjøper like greit en ny bil.
Bilselger Kjetil Gundegjerde løp ut og heiste flagget da han hørte om kontraktstildelingen mandag morgen. May-Britt Frotjold Anderssen og Gunnvald Anderssen kjøper like greit en ny bil. (Foto: Eivind Senneset)
 

Lovpriser Kværner

Blant gratulantene som meldte seg på mandag, var politikere hele veien fra olje- og energiminister Tord Lien (Frp) til Stord-ordfører Liv Kari Eskeland (H). Det politiske presset har vært sterkt for å sikre norske jobber i en oljenedtur da rundt 15.000 jobbkutt er annonsert. Statoils Margareth Øvrum mener selskapet ikke har latt seg påvirke av politikk i valget av Kværner.

– Mange har prøvd, men vi har utelukkende valgt det beste tilbudet, sier hun.

Øvrum forteller at Statoil har lagt vekt på flere faktorer i tildelingen, ikke bare pris, men også evne til å levere til rett tid og mer riktig kvalitet. Flere norske sørkoreaprosjekt har slitt i så måte.

Så langt ser Sverdrup-prosjektet svært norsk ut. Alle hovedkontraktene, med ensamlet verdi på 23 milliarder, har gått til norske selskaper, og 60 prosent av alle utstyrskontrakter.

– Norske offshoreverft og leverandører har gjort en kjempegod jobb og tatt tak i kostnadsutfordringen, sier Øvrum.

Journalister og kameraer var høyt og lavt da Statoils prosjektdirektør Margareth Øvrum mandag skrev under på Sverdrup-kontrakten med verftsdirektør Steinar Røgenes og Kværner-sjef Finn Arve Haugan. Foto:
Journalister og kameraer var høyt og lavt da Statoils prosjektdirektør Margareth Øvrum mandag skrev under på Sverdrup-kontrakten med verftsdirektør Steinar Røgenes og Kværner-sjef Finn Arve Haugan. Foto: (Foto: Eivind Senneset)
 

Flagger for verftet

Oppe hos bilforhandleren Fylkesnes vaier det norske flagget i vinden. Det kom opp så fort nyheten sprakk. Omsetningen her svinger 20-30 prosent med aktiviteten i hjørnesteinsindustrien.

– Dette er godt nytt. Men vi er vant med svingninger. Det er ikke så mye sutring her som i Oslo-gryta når det forsvinner noen arbeidsplasser. Vestlendinger er vant med at det går opp og ned.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.