Statoil reduserte fredag sitt nominelle kostnadsestimat for fase 1-utbyggingen av Johan Sverdrup til 114 fra 123 milliarder kroner, ifølge lisenspartner Det norske oljeselskap. Det er mindre enn analytikerne hadde ventet.

Les også: Så mye billigere tror Statoil at Johan Sverdrup fase-1 blir

Statoilkutt mottas positivt  

- Dette er mindre enn vi hadde håpet på. Riktignok er det vanskelig å vurdere valutaaspektet av anslaget. Samtidig er en rekke av kontraktene alt inngått for første fase, slik at det ikke burde være veldig overraskende at de ikke har klart å få kostnadene mer ned, sier analytiker Christian Yggeseth i Arctic Securities til TDN Finans.

Yggeseth mener den største skuffelsen relatert til kostnadene for utbyggingen alt bør være tatt ut, ettersom Statoil opprettholdt det tidligere kostnadsanslaget i PUDen.

- Det er nok noe mer nedside i investeringene, men jeg tror ikke vi kommer til å se Statoil kansellere kontrakter og sende ut nye anbud slik andre oljeselskaper har gjort, sier Yggeseth.

Yggeseth sier videre at man heller burde vente større kostnadsreduksjoner, sammenlignet med dagens priser, i Sverdrup-feltets andre fase.

- Da vil kanskje svakheten i oljeserviceindustrien bli reflektert i større grad. Vi venter at kontraktene for denne fasen vil kunne bidra med mer, gitt at dagens klima vedvarer, sier han.

- Bredt ventet

Pareto Securities fremhever i en oppdatering at et kutt i estimatet var bredt ventet i markedet, og er tydelig på at de fleste trolig ventet en reduksjon på 10-20 prosent.

Pareto-analytikerne skriver at dagens oppdaterte estimat derfor er litt skuffende, samtidig som de minner om at det fortsatt er mulighet for at estimatet kan komme ytterligere ned etter hvert som flere kontrakter blir tildelt.

Meglerhuset merker seg at Statoil baserer det nye kostnadsoverslaget på de samme valutakursene som var da PUDen ble innlevert i februar. Siden har det vært store bevegelser i valutamarkedet, ikke minst i kronen, som har svekket seg betydelig mot dollar.

Ifølge Pareto, betyr dette at det reelle tallet trolig vil komme noe opp i kroner, samtidig som kostnaden i dollar vil falle mer betydelig, ettersom en stor andel av Sverdrup-kontraktene er tildelt i norske kroner.

Pareto-analytikerne estimerer at Sverdrup-investeringene i dollartermer vil falle med 19 prosent, på kombinasjonen av faktiske kostnadsreduksjoner og valutaeffekter.

Litt lavere enn ventet

Swedbank skriver i en kommentar at meglerhuset hadde lagt til grunn at investeringsanslaget ville kuttes med ti prosent, og at dagens reduksjon dermed er litt lavere enn ventet.

Samtidig er også Swedbank-analytikerne klar på at det er mulig at fase 1-kostnadene kan reduseres ytterligere før produksjonsstart, som planlegges i 2019. Meglerhuset regner ikke med at dagens melding vil føre til endringer i estimatene for selskapene som har eierandeler i Johan Sverdrup.

Statoil er operatør for Johan Sverdrup. Lisenspartnerne er Lundin Petroleum, Petoro, Det norske oljeselskap og Maersk Oil.

Les også:

Så mye billigere tror Statoil at Johan Sverdrup fase-1 blir

Dette blir den dyreste høstferien på 16 år for nordmenn i utlandet

- Vi risikerer å få et raskt omslag i boligmarkedet og et fall i boligprisene. Det er farlig.

Se DNtv: - Familien min er Volkswagen

– Familien min er Volkswagen
Familien min er Volkswagen. Det betyr alt for oss.
01:26
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.