Statoil deler ut nok en kontrakt på gigantfeltet Johan Sverdrup i Nordsjøen. Fredag var det FMC Kongsberg Subsea AS som stakk av med en kontrakt til en verdi av 1,3 milliarder kroner.
Dermed er FMC Kongsberg blant de største vinnerne av kontrakter så langt på Sverdrup-feltet.
Flesteparten av kontraktsvinnerne er norske selskaper. 75 prosent av kontraktene så langt er gått til norske leverandører, ifølge Statoil, som er operatør på Johan Sverdrup-feltet.
– De norske leverandørene har mer kapasitet, og er blitt mer konkurransedyktig, fordi de har fått ned prisene. Det har også vært leveringsproblemer på en del av de utenlandske verftene, sier oljeanalytiker Trond Omdal i Pareto.
Jakten på milliardene
Det er høstjakt på Sverdrup-kontraktene om dagen. Fredagens kontrakt er den tredje som deles ut denne uken.
På onsdag fikk ABB AB i Sverige kontrakt for fabrikasjon og installasjon av to høyspentkabler. Mandag vant IKM Ocean Design en kontrakt for levering av gasseksportløsningen fra Sverdrup.
– Sverdrup-utbyggingen er det største industriprosjektet i Norge på flere tiår. Dagens kontraktstildeling viser nok en gang at norske leverandører er globalt konkurransedyktige og kan hevde seg i svært tøff internasjonal konkurranse, skriver olje- og energiminister Tord Lien (Frp) i en epost til DN.
Han mener det er positivt at partene skal se nærmere på «utvikling av en ny standard for undervannsutstyr.»
– Dette vil bidra til mer kostnadseffektive prosesser, også for fremtidige feltutbygginger med undervannsløsninger. Industrien må jobbe målrettet og effektivt for å få ned kostnadene på norsk sokkel, skriver Lien.
Johan Sverdrup er det største oljefunnet på norsk sokkel siden 1980-tallet. Investeringskostnadene for første fase er beregnet til 117 milliarder kroner.
- Gunstig for miljøet
FMC Kongsberg Subsea skal ifølge Statoil etablere en «ny og kostnadseffektiv standard for undervannsutstyr».
– Undervannsutstyret FMC skal levere, er viktige brikker i Johan Sverdrup-utbyggingen. Havbunnsutstyret gjør det mulig å kunne reinjisere sjøvann og produsert vann i Johan Sverdrup-reservoaret når vi kommer i produksjon. Slik oppnår vi høyest mulig utvinning og verdiskaping fra Johan Sverdrup-ressursene, sier Kjetel Digre, direktør for Johan Sverdrup-prosjektet og legger til:
– Dette er gunstig for miljøet fordi vi minimerer utslipp til sjø fra feltet.
Frykter forsinkelser
Pareto-analytiker Trond Omdal, tror Statoil kan få ned investeringskostnadene inntil 20 prosent.
– Det er ambisiøst og realistisk å tro at Statoil kan få mellom ti og 20 prosent lavere kostnader. Sjefene i Lundin og Det norske uttalte på Pareto-konferansen at de mener Statoil vil få prosjektet billigere, sier Omdal.
Det er totalt investert rundt 45 milliarder kroner i utbyggingen.
– Det er et kjempepuslespill. Begynner det å rakne i en del av det, blir det en stor jobb å få kontroll innenfor den tiden vi har til rådighet, sa Digre.
Over 30 store og små selskaper er så langt inne i Johan Sverdrup-prosjektet, ifølge en oversikt fra analyseselskapet Rystad Energy og Statoil.
Les også:
Fortsatt lav styringsrente i USA
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.