John Fredriksen spår nedtur i tank og ser seg om etter kjøpsmuligheter både i tørrlast og tank etter salget av aksjer for 4,4 milliarder kroner i Marine Harvest. Han tror inntjeningen og skipsverdiene i tankfarten vil falle.
– Markedet for tørrlastskip ser virkelig ille ut nå. Nylig fikk jeg et tilbud på en åtte år gammel capesize-carrier for ti millioner dollar. Dette er den verste perioden i tørrlast siden 1986, og da var det virkelig elendig. Fremover tror jeg prisene på skip og fraktratene også vil falle i tankfarten, sier John Fredriksen til shippingavisen TradeWinds fredag.
Capesize er betegnelsen på de største tørrlastskipene, fartøyer på rundt 180.000 dødvekttonn beregnet på transport av jernmalm.
Fredriksen har kjøpt flere tørrlastskip privat, i tillegg til at han nettopp tegnet seg for 45 prosent av aksjene ved kapitalutvidelsen i tørrlastrederiet Golden Ocean Group. Emisjonen tilførte rederiet 1,7 milliarder kroner i friske penger.
«Morsomme tider»
Fremover ønsker Fredriksen å kanalisere mer av sine investeringer i børsnoterte selskaper.
– Vi tenker primært å investere i noterte selskaper. Heldigvis er vi som gruppe i meget god stand. Det blir morsomme tider fremover, sier Fredriksen til TradeWinds.
Han sier at han holder muligheten åpen for forskjellige typer investeringer etter salget av posten i Marine Harvest. -Vi har et opportunistisk syn og ser på det som dukker opp, sier Fredriksen.
Til forskjell fra tidligere nedturer har Fredriksen denne gangen bygd en solid «krigskasse» som kan brukes til nye investeringer når han mener tiden er inne. (Saken fortsetter under).
En kontantbeholdning på over 30 milliarder kroner og en privat investeringsportefølje på 25 milliarder kroner er hovedårsaken til det. Nylig økte «krigskassen» med 4,4 milliarder kroner etter aksjenedsalget i Marine Harvest.
– Vi har øynene åpne for flere muligheter, sa Fredriksens nære medarbeider Harald Thorstein etter salget i månedsskiftet februar/mars.
Rebalansering
Nedsalget var en rebalansering av Fredriksen-gruppens aksjeportefølje, ifølge Thorstein.
– Vi gjør ikke dette fordi vi ikke har tro på selskapet. Marine Harvest er et flott selskap og driver meget bra i en næring med solide fremtidsutsikter. Geveran Trading Co. forblir den desidert største aksjonæren i selskapet. Salget er en rebalansering av porteføljen. Marine Harvest utgjorde en veldig stor del av gruppens totale verdier i børsnoterte aksjer, sa Thorstein.
Han avviste at Fredriksen hadde bestemt seg for hva de 4,4 milliardene som frigjøres ved aksjesalget skal brukes til:
– Vi har ingen konkrete investeringsplaner eller prosjekter der disse pengene skal settes inn nå. Vi vil være opportunistiske. Vi har øynene åpne for flere muligheter fremover. Det gjelder både i shipping, olje- og offshoresektorene og i markedet generelt, sa Thorstein.
Salget i oppdrettskjempen Marine Harvest omfattet 37,8 millioner aksjer til en pris på 117 kroner per aksje.
Femdobling
Siden høsten 2012 har Marine Harvest-aksjen nær femdoblet seg i verdi fra rundt 25 kroner til nær 120 kroner i dag. Marine Harvest har vært en av vinneraksjene i Fredriksens portefølje av selskaper det siste året.
Fredriksens Geveran eier fortsatt 79,6 millioner aksjer i Marine Harvest, tilsvarende 17,67 prosent av aksjekapitalen.
Les også:
Fredriksen selger Marine Harvest-aksjer for 4,4 milliarder
Seadrill tynges av møllesteinene North Atlantic og Sevan Drilling
To milliarder til «krigskassen» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.