Den anerkjente bloggen Seeking Alpha har tatt en kikk på skipsreder John Fredriksens portefølje, og hvordan hans investeringer har gjort det i 2010.
Konklusjonen er at Fredriksens hovedinvesteringer gjorde det svært bra i 2010. I et år der hovedindeksen på Oslo Børs steg rundt 15 prosent, og den amerikanske Dow Jones-indeksen var opp knappe ti prosent, steg kjemikalietankrederiet Golar blant annet med over 90 prosent, mens Marine Harvest var opp over 60 prosent.
Hele Fredriksen-porteføljen var ifølge bloggen verdt 10 milliarder dollar ved utgangen av mars.
Av hans syv største investeringer var det bare to av dem som falt i verdi ifjor; Frontline og Golden Ocean. Skipsrederen er i tillegg svært generøs med utbyttet, og ser man på avkastningen med utbytte er den enda høyere. Alle hans største investeringer betalte ut utbytte, bortsett fra TUI - der han fortsatt kjemper for innflytelse. Utviklingen i Frontline-aksjen var forøvrig ikke ille i forhold til hvor mye sammenlignbare aksjer falt.
Borekongen
2010 har vært et år Fredriksen har vært på offensiven, spesielt innenfor riggbransjen. Seadrill har bestilt flere nye rigger, samtidig som at han på nyåret varslet at han skiller ut en stor del av riggene i det nye selskapet North Atlantic Drilling.
Fredriksens moderne rigger har nytt godt av forventninger om økte sikkerhetskrav knyttet til oljeboring etter Macondo-ulykken ifjor vår. De mest avanserte riggene får godt betalt, noe aksjonærene har nytt godt av - Seadrill har blitt blant Fredriksens fremste utbyttemaskiner.
Fortsatt stor i shipping
Selv om Fredriksen har satset stadig større penger innenfor blant annet riggbransjen, står fortsatt shipping hans hjerte nærmest. Shipping utgjør rundt 30 prosent av Fredriksens portefølje, med en verdi på 2,8 milliarder dollar. Hovedinvesteringen her er Frontline, samtidig som at han eier 40 prosent av Golden Ocean.
- Det han virkelig ønsker å gjøre, om tre eller fire år, er å ta alle pengene han har tjent på offshore og gå tilbake i tank, sier sa Fredriksens høyre hånd Tor Olav Trøim til shippingpublikasjonen Lloyds List i desember.
- Det skjer ihvertfall alltid noe i tankbransjen, supplerte Fredriksen.
Innenfor shipping har Fredriksen også en 15 prosent eierandel i det tyske reise- og shippingkonglomeratet TUI, der han lenge har ligget i strid med andre hovedeiere om selskapet fremtidige strategi.
Les også:
<b>Varsler tank-comeback</b>
<b>- Jeg er møkkalei!</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.