Årets julehandel nærmer seg slutten, og det meldes om omsetningsvekst i butikkene.
- Julehandelen går som ventet så langt vi kan se, vi hadde en prognose på fem prosent økning fra i fjor. Det er fart i butikkene, og det startet bedre enn forventet, sier direktør Bror Stende i Virke Mote og Fritid.
Dette til tross for at usikkerheten blant norske forbrukere ikke har vært større siden 2008.
Les mer her: Så pessimistiske har ikke nordmenn vært siden finanskrisen
Nesten 53 milliarder kroner
Bransjeorganisasjonen Virke har tidligere anslått at nordmenn i år skal buke 52,75 milliarder kroner på julehandel. I gjennomsnitt skal hver og en nordmann bruke 10.350 kroner hver i desember.
Julehandelen omfatter kjøp i både norske nettbutikker og norske fysiske butikker.
- Vi hadde handlet for over 41 milliarder kroner fredag 19. desember. I disse dagene frem mot julaften skal vi handle for over seks milliarder. Så har vi romjulen, som også er med i desembertallene. I romjulen handles det mye på grunn av at det er salg, og så er det veldig mye innkjøp av mat og drikke til selskaper på nyttårsaften, sier Stende.
Hele 42 prosent av den totale handelen i desember består av mat og drikke.
Tror på prognosene
Ifølge Virkedirektøren er dagene rett før julaften de travleste dagene, den siste uken er dessuten den viktigste for butikkene.
- I forrige uke tok det seg kraftig opp. Og det toppet seg på mandag. Vi forventer at det ble handlet for tre milliarder kroner mandag 22. desember, det er den desidert største handledagen i året, sier han.
Selv om julehandelen i år, ifølge Virke, skal overgå fjoråret, peker Stende på at det ikke er en enorm vekst de har spådd.
- Vi tror på våre prognoser, jeg tror julehandelen i år blir bra. Det er en moderat vekst, fordi bak veksten ligger det en befolkningsøkning, en liten prisvekst og at vi har en handledag mer enn vi hadde i fjor. Bare en dag ekstra gir normalt en økning på et par prosent, understreker han.
Mest klær
Butikkene som har økt omsetningen mest den siste uken er de som selger klær, sko og vesker. I løpet av uke 51 økte disse butikkene omsetningen med 41 prosent, sammenlignet med uken før.
- Det er nok særlig klær vil jeg tro. I desember kjøper vi klær for nesten fem milliarder kroner. I uke 51 fikk klær en voldsom økning, da doblet omsetningen seg i forhold til uken før. Så det er nok mye klær under juletrærne, sier Stende.
Men også butikker som selger kjøkkenutstyr, sportsutstyr og jernvarer har opplevd en betydelig vekst. Omsetningen for disse butikkene økte med 38 prosent i uke 51 sammenlignet med uke 50.
Avhengige av julehandelen
Ifølge Virke økte alle bransjene omsetningen i desember, men desember har blitt en mindre viktig måned enn den var.
Likevel er omsetningen i desember måned helt avgjørende for visse bransjer.
- Bokhandlerne omsetter nesten tre ganger i desember som en normal måned, det er en utrolig viktig måned for bøker. Lekebutikkene topper denne skalaen, med 3,3 ganger så høy omsetning i desember enn de andre månedene. Gull- og klokkeforretningene har tre ganger så høy omsetning, sier Stende. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.