I et brev til blant annet Stortingets granskingskommisjon, norsk politi og Folketinget i Danmark skriver den norske støttegruppen at beslutningen om ikke å gjenoppta den danske siden av etterforskningen, ble tatt på feil grunnlag.
– Nå dokumenteres det at danske myndigheter har avslått gjenopptakelse med en begrunnelse som deres egne myndighetsorganer samtidig mente ikke var korrekt. Både Støttegruppen og Folketinget er dermed feilinformert, skriver gruppen i brevet.
– Danske myndigheter, ikke ofrene for katastrofen, må rydde opp i det, heter det videre.
Støttegruppen la onsdag ettermiddag brevet ut på sin egen nettside.
Brøt tausheten
I 2010 avviste den danske riksadvokaten ytterligere etterforskning av brannen som krevde 159 menneskeliv natt til 7. april 1990. I 2012 konkluderte imidlertid Riksadvokaten her hjemme med at avslaget på anmodningen om gjenopptakelse var feil.
En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble tidlig utpekt som brannstifter, men en politirapport i 2014 fastslo at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.
De siste dagene har saken tatt en ny vending etter at to tidligere embetsmenn fra danske sjøfartsmyndigheter brøt tausheten om ferjebrannen.
Tidligere sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen, som mandag var i møte med lederen for Stortingets granskingskommisjon, mener det må ha vært to personer fra mannskapet med inngående kunnskap om skipet, som sto bak brannen, og ikke noen fra utsiden. Også tidligere er det kommet påstander om dette.
Jensens tidligere sjef for Sjøfartsstyrelsens opklaringsenhed i 1990, Knud Skaareberg Eriksen, har på sin side uttalt at han i 1990 ga fire navn på mulige gjerningspersoner til politiet, men at politiet ikke skrev ned opplysningene og ikke tok det med videre i etterforskningsarbeidet.
«Bundet på hender og føtter»
Jensen uttalte i helgen til den danske avisen Politiken at han hadde vært «bundet på hender og føtter» fram til han for et halvt år siden gikk av som en av sjefene i den danske Søfartsstyrelsen. Støttegruppen ber nå om svar på hvilket ansvar Søfartsstyrelsen har for å frembringe korrekt kunnskap om katastrofebrannen.
– Hvordan vil danske anklagemyndigheter, sjøfartsmyndigheter og folkevalgte myndigheter i Folketinget håndtere at Søfartsstyrelsens embetspersoner fremstår med hittil tilbakeholdt informasjon som er i konflikt med det som tidligere er opplyst til ofrene og Folketinget, spør Støttegruppen i brevet.
De ønsker også klart svar på hvorfor viktige opplysninger kun ble avgitt muntlig til politiet.
– Hvorfor er danske myndigheters observasjoner og vurderinger om brannforløpet og ansvaret for brannstiftelsen kun meddelt muntlig til tilfeldig påtrufne politimenn, og ikke formulert og meddelt i henhold til skriftlige og formelle prosedyrer, spør gruppen videre.
Bistår norsk politi
Norsk politi gjenopptok deler av etterforskningen av skipsbrannen i 2014. De norske etterforskerne har nå bedt om bistand fra sine kolleger i Danmark for å få avhørt Flemming Thue Jensen, som på sin side har sagt at han ikke har tillit til Oslo-politiet og ikke ønsker å la seg avhøre.
Danmarks justisminister Søren Pind lovet mandag denne uken at danske myndigheter vil hjelpe norsk politi i saken. Det er imidlertid uaktuelt for danskene å ta opp igjen noen etterforskning av den 26 år gamle saken.
Les også:
- Vi kommer til å få et tungt år
Nordea Markets justerer kroneprognosene
Stordalen tilbyr asylsøkere jobb i Sverige
Se DNtv: DNs nye sider for markedsinformasjon gjør 40 millioner kalkulasjoner hver dag
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.