Salget av luksussuver går i sykluser, og er kanskje den delen av bilmarkedet som er mest modelldrevet.

Ifjor var det store Mercedes ML-året. Etter at Mercedes lanserte en ny generasjon av sin luksussuv tok salget av og endte på nesten 500 biler ifjor, godt hjulpet av det som for oss fordomsfulle virker som en tarvelig liten firesylindret motor. Det bidro til at innstegsprisen ble overkommelig for langt flere kunder.

I disse dager pågår også generasjonsskiftet for erkekonkurrenten BMW X5, og jammen kommer ikke de også med en firesylindret motor og et priskutt på 100.000 kroner. Som om ikke det var banning nok i kirka, så kommer denne også uten firehjulsdrift. Fri oss fra det onde!

Vi lot potensiell undermotorisering ligge så lenge, og konsentrerer oss isteden om motorene slike biler er konstruert for: Dieselmotor med seks sylindere og tre liters volum passer som hånd i hanske for denne typen biler. Ytelsesmessig er det klart at Stuttgart og München har kikket hverandre i kortene. Motorene er nær sagt identiske.

X5 og ML troner langt oppe i søskenhierarkiet hos sine merker, og kan by på et vell av utstyr. Våre testbiler har ekstrautstyr for henholdsvis 400.000 og 575.000 kroner!
X5 og ML troner langt oppe i søskenhierarkiet hos sine merker, og kan by på et vell av utstyr. Våre testbiler har ekstrautstyr for henholdsvis 400.000 og 575.000 kroner!

Det er personligheten som skiller disse to bilene. BMW-en er den klart mest sportslige av de to, mens Mercedesen, tross sitt noe jålete ytre, er en arbeidshest av dimensjoner.

Det viser seg blant annet i form av halvsekundet raskere akselerasjon og en høyere toppfart, men også med et mer moderat forbruk i X5.

De to treliters motorene gjør begge en utmerket jobb, det som skiller de to, kan nok mye tilskrives girkassene. BMWs åttetrinnskasse er hakket kvassere enn konkurrentens som kun har syv trinn. Det gjelder både i presisjon og når det kommer til effektivitet.

ML-ens sterkeste side er et kraftigere dreiemoment, og en langt mer kapabel styrke i firehjulsdriftsystemet og understellet som takler ujevnheter når veiene blir på sitt norskeste på en langt mer elegant måte enn BMW.

Faren for å sette seg fast, og dermed se ut som en klønete klyse er derfor større i BMW-en, som ikke har like mange muligheter til heving, lavgiring og terrengprogrammering som Mercedesen har.

BMW X5 er asfaltkjøremaskinen, noe som gjenspeiler seg i kjøreprogrammene som spenner mellom Sport + og en eco-modus vi ikke tok oss tid til å prøve ut. Med kjøreprogrammet i Sport, gir det en overraskende presis og velvektet styring med super styrerespons. Samtidig strammes hele bilen opp, og det føles som å kjøre en langt mindre og lavere bil enn det faktisk er.

Mercedesen er også ekstrem-komfortabel på veien, men mangler litt av aggressiviteten man kjenner hos konkurrenten.

Om målet er å kjøre mest mulig dynamisk, er BMW det soleklare valget. Til daglig er vel likevel de fleste av oss opptatt av komfort og brukervennlighet. Og da kommer ML en hårsbredd foran.

Selv om Mercedesen er kortere enn BMW, føles den som den mest rommelige av disse to bilene. Bagasjerommet har muligens en noe mindre luke, men føles større allikevel. Bakseteplassen er fin i begge bilene, og det er lite som skiller dem fra hverandre.

Plassen i de to bilene er ganske lik. Begge har elektrisk styrte bakluker, men lemmen i nedkant må betjenes manuelt hos BMW til høyre.
Plassen i de to bilene er ganske lik. Begge har elektrisk styrte bakluker, men lemmen i nedkant må betjenes manuelt hos BMW til høyre.

Det er kombinasjonen med praktiske egenskaper, komfort og luksusfølelse og kjøredynamikk som gjør biler attraktive i dette segmentet.

For to fantastiske biler handler det ikke så mye om hvilken som er best, men mer hva slags type bil du vil ha. Begge to kjører svært bra, er romslige og kommer seg frem på det fleste steder.

Er det en kjøremaskin du er på jakt etter, en stor bil som ikke føles så stor bak rattet, og som minner mer om en vanlig bil, er det BMWs alternativ du skal gå for.

Vil du ha en bil som du virkelig føler er en stor suv, med fremkommelighet som går utenpå det meste på markedet, som en slags jålete arbeidshest, er Mercedes ML definitivt det beste valget.

Ja takk begge deler, er det fristende å si, men det hadde vært unødvendig. En av disse fantastiske bilene dekker de fleste behov. Spørsmålet blir om du vil kjøre de siste metrene med sti opp til hytta i en Mercedes ML, eller om du vil nå frem til parkeringsplassen fem minutter før i BMW X5.

Før du går til bilbutikken bør du også lese om konkurrenten Range Rover Sport: Eksellent til alt

Les også test av en velmotorisert X5: Helt riktig politisk ukorrekthet

Les test av Mercedes' versting ML 63 AMG: Bloddopet og sprek tjukkas



Mercedesen er mer elegant enn konkurrenten.
Mercedesen er mer elegant enn konkurrenten.

Også interiøret i BMW har et sportslig tilsnitt.
Også interiøret i BMW har et sportslig tilsnitt.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.