I en stadig omskiftelig verden der det er vanskelig å følge med på alt nytt, og holde seg oppdatert, er det godt at det finnes faste holdepunkter.
En av de mest stabile innen bilverdenen er den kuleste Mercedesen av dem alle: selve ur-børstraktoren Geländewagen. Nå har Mercedes gitt den en såkalt facelift, men gudskjelov er det nesten usynlig. Bilen er fremdeles så firkantet det kan gjøres, men har fått et noe mer moderne indre, og nye motorer. Og det er ikke akkurat snaut med krefter i det Mercedes har fått på plass under panseret.
G 55 AMG erstattes av G 63 AMG, og 507 blir til 544 hestekrefter. Som om det var for dårlig med krefter i forrige modell...
Les vår test av G 55 AMG: Bloddopet børstraktor
Motoren er en V8-er på 5,5 liter, som ved hjelp av dobbel turbo øker kreftene. Dreiemomentet er på massive 760 newtonmeter, en økning på 60 newtonmeter. Girkassen er nå en syvtrinns automatkasse som gjør jobben noe mer smidig enn den gamle femtrinnskassen. At den firkantede terrengbilen er en opplevelse å kjøre med slik motorisering, kan vi bare skrive under på.
Men ikke nok med det: det kommer også en G 65 AMG! Under panseret har Mercedes fått på plass en V12-motor på seks liter og 604 hestekrefter! Dreiemomentet her er på 1000 (!) newtonmeter. Regn med et relativt begrenset salg, da prisen på denne er ventet å være langt høyere enn G 63 AMG. Minner derfor på at forgjengeren G 55 AMG hadde en prislapp på omkring 2,7 millioner kroner.
Muligens kan den nye G 63 AMG-modellen gå noe ned i pris, da forbruk og utslipp er noe redusert. CO2-utslippet har sunket med 50 gram per kilometer, men fremdeles spys 322 gram ut gjennom de fire pottene for hver kilometer, og da skal du kjøre pent!
Geländewagen kommer også i en noe kjedeligere og ordinær G 350 dieselversjon. V6 på tre liter og 211 hestekrefter sørger for en noe mer spiselig pris, også i Norge. Dagens modell koster fra drøye 1,4 millioner kroner.
Store bilder:
Les også test av Jeep Wrangler: En av de tre store
Se video fra da vi kjørte Geländewagen G55 AMG i skogen:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.