Den kan gi oss både lavere utgifter til drivstoff og god samvittighet fordi den forurenser mindre.

– I løpet av et par år vil plugg-inn hybridbilen komme på markedet, sier professor i miljøøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Gunnar S. Eskeland. Han tror plugg-inn hybriden sammen med rene elbiler kan utgjøre halvparten av bilparken her i landet i 2020. En forutsetning er at bilavgiftene gir halvelektriske biler deler av skattefritaket som helelektriske biler får.

Enkelt
Eskeland avviser ikke den rene elbilen, men det er et stykke fram før den kan ta over for biler som går på bensin og diesel. Plugg-inn hybridbilen er et meget godt alternativ.

– Både hydrogen og biodrivstoff kan være aktuelt, men det krever enorme omlegginger. Vi får ingen hydrogenbiler før vi har hydrogenstasjoner og omvendt. Det samme gjelder biodrivstoff og rene elbiler. Elbilen er ikke god nok i dag. Batteriene er dyre og dårlige. Hybridbilen er derimot en enkel og fleksibel løsning. Vi kan spare miljøet uten at vi trenger å foreta en voldsom omlegging, sier Eskeland.

Dagens Næringslivs test av Toyota Prius og Honda Insight: Hybrid livsløgn

Lade i garasjen
Dagens hybridbiler, som Toyota Prius, har en elektromotor i tillegg til bensinmotoren. Elektromotoren lader et batteri mens bilen kjører på bensin. Når neste generasjon hybridbil kommer, kan batteriet lades direkte fra stikkontakten i garasjen eller på gateplan.

Med dagens batterier vil den nye hybridbilen kunne kjøre 40 km. Det er enda kortere enn dagens elbiler. Men i motsetning til elbilen kobler den over til bensin når strømmen blir borte og kjører videre. Og med dagens kjøremønster vil storparten av kjøringen kunne skje på elektrisitet.

Lønnsom kjøring
– To tredeler av kjøringen skjer de dagene du kjører under 40 km. Bare hver 14. dag kjører du lengre, og da i gjennomsnitt 120 kilometer. Det betyr at dagens batterier vil være tilstrekkelig til storparten av kjøringen. Når batteriet går tomt, tar bensinmotoren over. Og langkjøringen skjer for en stor del i områder der bilen ikke bidrar til forurensning av byområdene, sier Eskeland.

Han kan legge fram tall som viser at en bil på størrelse med en Golf vil redusere utslippene fra nesten 1.300 kg til 274 kg CO2 hvis bensinbilen byttes ut med en plug-in hybrid. Og drivstoffkostnadene, strømforbruket inkludert, vil reduseres til en firedel, basert på gjennomsnittsbilistens kjøring.

Utslippsreduksjon
– Transport står for en tredel av de samlede klimagassutslippene i Norge, og dette er det området der vi har mulighet til å få til utslippsreduksjoner som monner. Jeg tror hybridbilen vil være en meget velkommen mulighet. Men det krever omlegging av bilavgiftene, sier Eskeland.

Han mener hybridbilen bør få noe av den samme avgiftsreduksjonen som elbiler har fått slik at de blir billigere å kjøpe. På den annen side går kjørekostnadene drastisk ned.

– Etter hver vil vi da få mer avansert prising av veibruk – spesielt i byene – enn det vi har i dag. Men det behovet ligger noen år fram i tid, mener Eskeland. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.