Oppdatert versjon. Første gang sendt klokken 16:36

Kirke - og kulturminister Valgerd Svarstad Haugland sendte fredag ettermiddag en sjokkmelding til medie-Norge. Hun har bestemt seg for ikke å fornye P4s konsesjon til å drive riksdekkende, kommersiell radio. Istedet stikker Kanal 4 overraskende av med den lukrative konsesjonen.

- Ikke overrasket
- Dette er en stor dag, sier styreleder Stein Gauslaa til dn.no. Han er sjefredaktør i Agderposten og har leder for Kanal 4-prosjektet.

Gauslaa sier han ikke er overrasket over at Kanal 4 fikk konsesjonen. Han regnet det som 60 prosent sannsynlig at Kanal 4 fikk konsesjonen. Han mener at det er Kanal 4s opplegg for å få ut mer allmenkringkastning som ble utslagsgivende.

- Vi takker departementet for tilliten vi er vist og skal være klar med sendinger senest 1. januar 2004, sier en glad Stein Gauslaa.

Vinneren
Kanal 4 er eid av mediebedrifter over hele landet (se faktaboks under). De har planer om å være representert med distriktskontorer både i Arendal, Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Alta - i tillegg til hovedkontoret på Lillehammer.

Konsesjonsperioden er fra 1. januar 2004 til 31. desember 2013.

- Ambisiøse planer
Ifølge TDN Finans sier Svarstad Haugland at distriktsprofilen til Kanal 4 var viktig ved utvelgelsen.

-Departementet har gitt konsesjonen til den søkeren som har de mest ambisiøse planene i forhold til almennkringkastingsoppdraget. Med denne konsesjonstildelingen får vi en riksdekkenede radiokanal med redaksjonelle ressurser spredt rundt i hele landet, og med klare mål om å gi lyttere et bredt tilbud(..), sier kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland i en kommentar.

Haugland legger til at departementet i vurderingen har lagt særlig vekt på realistiske og forpliktende planer om almennkringkastingssendinger.

Distriktsvennlig
På programsiden gir Kanal4 svært detaljerte løfter: Radioen skal spille hele 35 prosent norsk musikk .

Videre skal Kanal4 årlig sende 800 timer med nyheter og aktualiteter, 620 timer kultur, 525 timer for barn og unge, 30 timer for den samiske befolkningen, 95 timer livssyn, 77 timer for det flerkulturelle Norge, 88 timer for "nye eldre", 87 timer natur, vitenskap og teknologi og 50 timer forbrukerstoff. Sportsinteresserte får 336 timer i året. I tillegg har Kanal4 lovet å sende 300 timer med faste programmer med "smal" musikk - hvert år, ifølge Dagens Næringsliv.

- Vi forteller helt detaljert hva vi skal levere - i timer. Da trenger vi ikke krangle med departementet etterpå, sa prosjektleder Anne Jortveit til Dagens Næringsliv da hun presenterte Kanal 4s planer.

Seks søkere
Seks grupperinger søkte om den lukrative konsesjonen. Foruten P4 Radio Hele Norge, og Kanal 4, som består av flere aviser og NTB, var søkerne VG, Radio 2 Digital, som eies av blant andre Norsk Aller, TV 2, som søkte under navnet Kanal 2, og Norsk Akademisk Radio Råd - en overbygning for studentradioene i Oslo, Bergen og Trondheim.





Faktaboks:

Disse eier Kanal 4



Gruppen som står bak Kanal 4 består av Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Harstad Tidende Gruppen, Agderposten, Gudbrandsdølen Dagningen Mediehuset Vårt Land, NTB, Twentyfirst Venture (Tidligere P4-direktør Svein Larsen og tidligere P4-investor Tharald Brøvig) og Harstad Tidende Gruppen der Schibsted eier rundt 40 prosent.

(Kilde: NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.