Ikke før har finanskonsernet Agasti meldt om et forlik med 24 tidligere Acta-kunder mandag, så tikker det inn varsel om nye søksmål mot selskapet.
Nå går Forbrukerrådet sammen med fem småsparere til retten mot datterselskapene Acta Kapitalforvaltning og Acta Asset Management etter tidligere å ha vunnet frem helt eller delvis i Finansklagenemnda, opplyser Forbrukerrådet til DN.
- Må gjøre opp
For flere av klagerne dreier tapene seg om flere hundre tusen kroner, der mange tok opp lån for å finansiere investeringene. Acta har imidlertid ikke rettet seg etter beslutningen.
– Acta må gjøre opp etter å ha tapt i Finansklagenemnda. Vi har ingen forståelse for at man ikke aksepterer vedtakene i nemnda, sier Forbrukerråd-direktør Randi Flesland.
Forbrukerrådet har i de nye sakene inngått et samarbeid med advokatfirmaet Wikborg Rein og tar sikte på å være partshjelper i de fem rettssakene om Actas investeringsrådgivning.
- Mottatt søksmålene
Kommunikasjonsdirektør Tor Arne Olsen i Agasti kjenner ikke til at partene nå får hjelp av Forbrukerrådet.
– Acta Kapitalforvaltning har mottatt søksmålene fra advokatene til de fem kundene. Men vi har ikke sett eller hørt noe om at Forbrukerrådet skal hjelpe disse kundene, og da kan vi ikke gi noen kommentarer, sier Olsen til DN.
Stortinget vedtok tidligere i år, etter et forslag fra Forbrukerrådet i Finanskriseutvalget, at banker som ikke frivillig følger klagenemndas uttalelser når kunden vinner, selv må ta regningen for rettssaken.
Dekker omkostninger
Men Finansdepartementet bestemte at forskriften først trådte i kraft fra 1. juli og bare gjelder for saker som er klaget inn for nemnda etter denne datoen. Acta slipper dermed unna denne kostnaden, ifølge Forbrukerrådet.
– For hver rettssak har Forbrukerrådet derfor påtatt seg eventuelt å dekke 200.000 kroner av saksomkostningene, sier Flesland.
Pensjonistekteparet Ragnhild og Kjell Fjæren er blant småsparerne som nå får hjelp.
I 2007 tok de opp lån på over millionen for å investere gjennom Acta Kapitalforvaltning, noe de siden har tapt stort på.
- Kynisk
Ingen av dem hadde noen erfaring med investeringer i finansielle produkter og begge var tydelige på at de ønsket lav risiko. Likevel endte de opp med å kjøpe andeler i et produkt Acta selv betegner som en investering med middels risiko.
Tross i at Finansklagenemnda kom til at rådgivingen de hadde mottatt var mangelfull, og at investeringen burde erstattes fullt ut, har erstatningen uteblitt.
- Det er så kynisk. Dette er ren egoisme fra Acta. De er bare ute etter å tjene penger for enhver pris, sa Ragnhild Fjæren til DN i juni.
Da var hun usikker på hva ekteparet ville gjøre videre, ettersom de ikke hadde økonomi til å ta saken videre for domstolene.
Les hele intervjuet (juni 2014 - DN Pluss-sak) HER
Les også:
Venter nye SAS-kutt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.