De siste fire-fem årene har Nicholay Tehrani (32) brukt til å ringe rundt og headhunte folk. Så ble han selv headhuntet. I dag er han Norges-sjef i det nordiske konsulentselskapet Navigio, som blant annet driver med lederrekruttering.

Men hvordan finner egentlig hodejegerne kandidatene sine?

- Vi bruker veldig mange ulike kilder, først og fremst egne nettverk. Linkedin og andre databaser blir hyppig brukt, samtidig som vi holder oss oppdatert i mediene og ringer rundt til kilder i bransjer og industrier for å orientere oss, forteller Nicholay Tehrani.

- Hva er dine beste tips til folk som vil bli «plukket opp» av hodejegere til interessante ledige stillinger?

- En ting vil jeg i alle fall ikke anbefale: Ikke ring og mas. Vi får veldig mange telefoner, så hvis noen kontakter oss på måfå uten å ha noe spesielt på hjertet, kan det i stedet virke mot sin hensikt, sier Tehrani.

- Synliggjør resultatene dine

Dét betyr likevel ikke at du skal være tilbakeholden, understreker han.

- Det som hjelper er å få andre til å anbefale deg som kandidat. Sørg også for å være tilgjengelig på Linkedin med en god profil og ikke vær redd for å skryte av deg selv. Det handler om å synliggjøre resultatene dine, vise hva du har oppnådd i tidligere jobber. Å gjøre seg bemerket på en eller annen arena, er et pluss. Vi er på jakt etter folk som er dyktige og frempå, og som liker å stikke seg litt frem, sier Nicholay Tehrani.

Hvis du allerede er i en jobb, advarer han imidlertid mot å kaste seg ut i en rekrutteringsprosess som du ikke er helt sikker på om du er klar for.

- Det kan være flatterende å være aktuell til en attraktiv stilling, men før du går inn i en jobbprosess bør du ha tenkt grundig gjennom om du virkelig ønsker å bytte jobb. For en rekrutteringsprosess er svært tidkrevende og tar mye av fokuset ditt vekk fra den jobben du allerede har, sier han.

- Hvis du plutselig trekker deg fra en rekrutteringsrunde og dét er årsaken, da kan det hende at du ikke blir kontaktet igjen ved en senere anledning, sier Nicholay Tehrani.

Tim Rosenkilde, som er daglig leder i karriere- og outplacementselskapet Arbeidslivsressurs Norge, legger vekt på at det er svært mange aktive jobbsøkere om dagen, noe som betyr at de fleste hodejegere har et stort tilfang av kandidater til stillingene de skal fylle.

Her er hans beste tips for å opprette kontakt med hodejegere:

* Vær kritisk med tanke på hvilke hodejegere du kontakter.

- Det er kanskje bare 1-2 prosent av hodejegerne i Norge som kan være aktuelle for deg å komme i kontakt med. Gjør en solid research på hvilke byråer som har flest interessante utlyste stillinger, som er representert lokalt i ditt miljø eller som kjenner bransjen din best.

* Bruk Linkedin aktivt.

- Lager du en god og utfyllende profil, samt at du linker opp til hodejegere som er dyktige i din bransje, er det lettere for at du også vil få henvendelser på et eller annet tidspunkt. Skriv, kommentér og delta i faggrupper for lettere å bli lagt merke til.

* Våg å være annerledes.

- Konkurransen er stor. Skal din cv bli lagt merke til, må du tørre å være litt annerledes og by på deg selv slik at hodejegeren ønsker å lese videre. Av erfaring vet vi at hodejegeren bruker 6-10 sekunder på å skumlese en cv.

* Kontakt hodejegeren direkte.

- Ha en klar plan med samtalen før du ringer. Finn en snarvei til en samtale som ikke virker for «pushy». Det kan du gjøre ved å ringe hodejegeren på en utlyst stilling som ikke passer deg helt, men som likevel er relevant for bransjen du søker.

* Hold kontaktene dine varme.

- Et kontaktnett av hodejegere er ferskvare. Minn nettverket på at du er tilstede. Publisér en faglig tekst du har skrevet på Linkedin, delta i faggrupper, oppdater cv-en din i cv-baser eller kommentér artikler som er faglig relevante. Synlighet er helt avgjørende for at hodejegere skal huske deg.

Les også:  - Vi jakter på nordmenn med litt «maur i blodet»

- Ikke søk på alt av jobber som er der ute

- Råskapen til «klatreren» kan til tider være nødvendig for å få en bedrift til å nå nye høyder

«Har du et eksempel på det?»  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.