Gullklokke-alderen er forbi. For en noenogtyveåring er det ikke uvanlig å ha vært innom tre, fire arbeidsgivere på like mange år.

- For unge talenter handler det mer om "karriereutforsking" enn tradisjonell karriereklatring. Forventningene har endret seg. I 20-årene bruker man tid på å finne ut hva man ønsker å gjøre, og konstant jobbhopping gjør det mulig å bli kjent med flere bransjer, sier karriereekspert Emily He i Saba til Business News Daily.

Kristoffer Tellefsen (27) gikk til Baker Hughes som borevæskeingeniør offshore etter NTNU-studiene.

- Dette ga meg et meget bra faglig grunnlag da jeg et år senere, i 2012, gikk til min nåværende jobb i Shell, forteller han.

- Har hatt en klar karriereplan

I Shell har han jobbet på store boreprosjekter i Nordsjøen som boreingeniør, og blant annet boret en HPHT (high pressure, high temperature) letebrønn. I 2014 gikk han over til Sail and Drill-teamet, et av de største prestisjeprosjektene til Shell globalt. Her borer de letebrønner på ultra-dyptvann over hele verden. I dag er han Wells Supervisor in Training på dette prosjektet.

- Dette er drømmejobben min! Jeg har hatt en klar karriereplan, fikk tidlig ansvar, får reise mye, men ha base i Norge - og i tillegg har jeg god lønn, sier Kristoffer Tellefsen på telefon fra Gabon i Afrika, der han nå har vært i snart tre uker i jobbsammenheng.

- Tidligere i sommer var jeg i San Francisco i forbindelse med et forskningsprosjekt, og jeg har også vært på et ledelseskurs i Kuala Lumpur. Å få reise så mye er definitivt et pluss med jobben min, sier han.

Han har også inntrykk av at unge talenter shopper rundt etter gode jobber.

- Mange av de jeg kjenner fra NTNU har hatt mange ulike arbeidsgivere i oljebransjen allerede. Gode tider har gitt gode muligheter mange steder. Selv ser jeg ingen grunn til å måtte gå videre. Jeg har det fint her jeg er i dag, sier han.

Dypt tillitsforhold er viktig

- Selskaper må endre fokus fra "Hvor lenge kan jeg beholde deg?" til "Hvor mye kan vi oppnå sammen?", understreker Emily He.

Hun råder arbeidsgivere til å ta godt vare på sine unge ansatte ved å gi dem adgang til den beste teknologien, legge til rette for at de kan utvikle seg med litt friere tøyler, og på den måten få ut deres maksimale potensial.

- Det kan skape et dypere tillitsforhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, og dermed vil talentene tenke seg om to ganger før de hopper over til en ny jobb, sier Emily He.

Kristoffer Tellefsen har klare tanker om hva som får unge til å bli i en jobb lenge:

- Det er viktig å ha tydelige ledere som staker ut en klar karrierevei for deg, slik at du vet hva du kan oppnå to-tre år frem i tid hvis du lever opp til forventningene. Det hadde jeg - og det var gull verdt. Gi oss ansvar tidlig - og få diskusjoner om lønn bort fra bordet. God lønn er viktig for oss. Vi vil ha følelsen av at vi blir satt pris på og blir betalt litt over snittet. I tillegg vil vi ha følelse av at det vi gjør har noe å si for bedriften. Kan en arbeidsgiver tilby alt dette, da er det store muligheter for å holde lenge på unge talenter, sier han.

- Skap klare forventninger

Viseadministrerende direktør Stein André Haugerud i rekrutteringsbyrået Proffice sier at ledere må gi rom for individuell behandling for å gi motivasjon til yngre arbeidstakere.

- Generasjon Y er opptatt av fleksibilitet og det å bli sett. De vil ha klare mål, derfor er det viktig at lederen deres skaper klare forventninger om hvilke mål de skal oppnå, og at dette er mål leder og ansatt er enige om. Når målet oppnås, forventer de en anerkjennelse for dette - men det må være fortjent, sier han.

Haugerud peker også på at unge talenter ofte har utfartstrang og liker nye impulser.

- Å ha mulighet til å reise i jobben trigger den generasjonen. Da får de ofte motivasjon til å gjøre en jobb enda bedre - og resultatet kan være at de blir lenge i bedriften, sier Proffice-toppen.

Les også: Derfor når ikke norske universiteter opp på rangeringene

Slik snakket Lilly (19) seg til internship i Tesla

- En student vil ikke kunne leve "normalt"  

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.