Dagens skinner bukter seg langs Farrisvannet, følger terrengets krumninger fra Larvik til Porsgrunn. Lenger vest tar en ny jernbane form. Den baner seg vei, hensynsløst effektiv gjennom fjell, over vann og bortover det som for få år siden var skog og åser. En dobbeltsporet jernbane som skal takle tog i 250 kilometer i timen setter sitt preg på landskapet.
Jernbaneverkets utbygging av traseen som binder sammen Vestfold og Telemark skal korte ned reisetiden med 20 minutter og har et budsjett på 6,6 milliarder kroner.
– Denne jobben er 10–20 ganger større enn de jeg har hatt tidligere. Nå handler det mer om å lede mennesker enn å være ingeniør, sier Hans Kjetil Traen (29), prosjektleder i entreprenørselskapet Skanska som bygger ut én mil av strekningen.
Etter fire år i jobb fikk Traen ansvar for den delen av jernbanestrekningen som ikke er tunnel eller bro. Nå har han ledet 60–70 ansatte og et milliardprosjekt i to år. I tillegg er han stedfortreder for Skanskas prosjektsjef for hele parsellen.
Generasjonsgap
I ryggen har Traen en treårig utdannelse som byggingeniør, og en arbeidsgiver som har tro på ham – og hastverk.
Andelen ansatte i Skanska over 60 år er stor og økende. Mange av disse er blitt ledere med årene. Når de blir pensjonister står det få 40-50-åringer klare til å ta over lederstillingene, på grunn av liten aktivitet og få ansettelser i byggebransjen på 90-tallet.
– Vi har et generasjonsgap hos oss fordi vi ikke ansatte så mange på 90-tallet. Det er en ekstra utfordring, sier rekrutteringssjef Christian Scheen i Skanska.
Det baner vei for ferskingene.
– Det er større muligheter enn noensinne for de unge som vil ha ansvar, sier Scheen.
Nå må bedriften skynde seg å rekruttere unge ledertalenter, slik at seniorene kan lære bort det de kan før de blir pensjonister.
– Vi samler «60 pluss» og de unge i ulike opplæringsprogrammer. Takker man ja til mulighetene man får, er det store sjanser for de unge til å få mer ansvar, sier Scheen.
Hopper over stigetrinn
Siden Traen begynte i Skanska som nyutdannet for seks år siden, er han blitt loset gjennom en rekke utviklingsprogrammer. Han har tatt studiepoeng ved NTNU og fått opplæring innen ulike avdelinger i selskapet.
Når Skanska er ferdig med sin del av jernbaneprosjektet neste år, er han valgt ut som én av 25 ansatte som får et utenlandsopphold. Da skal han til Boston og lage t-bane.
– Har du tatt en snarvei til lederjobb?
– Ikke en snarvei, men en mer moderne vei, sier Traen.
Han nikker mot kontoret over gangen i kontorbrakken.
– Der sitter det for eksempel en tradisjonell prosjektleder, en forskalingssnekker som har gått gradene i 40 år i Skanska. Hvis alle skal gå alle leddene tar det lang tid å utvikle ledere. Det kan gjøres på andre måter, spesielt når bransjen må sikre at det er nok ledere fremover, sier Traen.
Even Bolstad, daglig leder i medlemsorganisasjonen HR Norge, er enig. Hans tips til unge med lederambisjoner er å kartlegge hvilke stopp-punkter i bedriften man bør få med seg.
Må levere
– Du må ikke gå alle ledd, men de fleste bedrifter av en viss størrelse definerer noen viktige roller de gjerne styrer talentene innom. Det er ikke alltid veien til lederjobb og høyere lønn er vertikal. Den kan også gå sidelengs, fra stab til prosjekter og linjeledelse, sier Bolstad og understreker:
– Som ung må man aktivt søke utfordringer, men det hjelper ikke hvis du bare tenker på neste stopp. Du må levere der du er, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.