Han var ferdig med studiene i Hong Kong og hadde en lukrativ finansjobb i byen. Men så trengte Roman Raisuddin Khan en veske. – Jeg fant ingen vesker i skinn som kostet mindre enn laptopen jeg skulle ha i den, sier 29-åringen fra Oslo.
Det ble starten på selskapet Linjer som ble lansert og finansiert gjennom plattformen Indiegogo, en av de største nettsidene for såkalt crowdfunding – folkefinansiering. Linjer lager vesker i kvalitetsskinn for menn som ikke trenger rådyre designprodukter.
«Kommer ikke av seg selv»
I løpet av 30 dager like før jul ifjor skaffet Khan og medgründer Jennifer Chong hundrevis av kunder og 1,3 millioner kroner i startkapital. Uten investorer og før de hadde produsert en eneste skinnveske.
– Vi hadde noen prototyper, kanskje 2000 kroner i markedsføringsbudsjett og en god plan, sier Khan, som for tiden bor i San Francisco.
Les også: Liv (24) bygget opp millionbedrift fra foreldrenes garasje
Nettbasert kronerulling samler inn milliarder til oppstartsselskaper, veldedige formål og gode ideer hvert år. Nordic Crowdfunding Alliance anslår at nordiske selskaper har hentet over 85 millioner kroner på denne måten i løpet av de siste to årene. Roman Khan mener ingen av suksesshistoriene er tilfeldige.
– Du må ikke bare tro at det kommer til å ta av med en gang du lager kampanje på nett. Det kommer ikke av seg selv, sier han.
Tester produktet
Noen innsamlingsaksjoner ber om donasjoner fra folk som liker produktet og kan tenke seg å kjøpe det dersom det kommer i produksjon. Andre kampanjer lover en «premie» som takk for bidraget.
Khan gikk for alternativ to og organiserte hele kampanjen som et forhåndssalg, ved å gi en veske i belønning til de som støttet selskapet med et visst beløp. Det mener han er lurt av flere grunner.
– Du forhåndsselger og får omsetning med én gang, uten å ta stor økonomisk risiko selv. Samtidig beviser du at konseptet er liv laget. Vi har kunder som er villige til å betale flere tusen kroner for et produkt de må vente på i flere måneder, sier han.
Les også: Fra bachelor til business
Staten matcher beløpet
I Danmark har Markedsmodningsfonden nettopp vedtatt å støtte oppstartsprosjekter som klarer å samle inn penger gjennom folkefinansiering. Det statlige fondet går inn med like mye i tilskudd som selskapet klarer å samle inn på nett – opp til 1,5 millioner kroner.
I første omgang skal ordningen testes på selskaper som blir valgt ut etter en søknadsrunde. Innovasjon Norge har ingen konkrete planer om å gjøre det samme.
– Vi har ikke tatt noe standpunkt her ennå, men vi synes det er interessant. Crowdfunding er spennende nettopp fordi man får testet produktet på markedet. Klarer man å samle inn penger bør man absolutt ta det med i en søknad til Innovasjon Norge, det er en validering av produktet og bevis på at det er noe å satse på. Crowdfunding er også en ny finansieringskilde for en del bransjer som ikke har fått så mye fra Innovasjon Norge eller andre tidligere, sier rådgiver Jeanett Sandmo i Innovasjon Norge.
Les også: De norske gründerne fant skistjernenes sponsor-smutthull
Nei til investorer
De siste to årene har Roman Khan og partner Jennifer Chong byttet på å jobbe fulltid i selskapet. Nå er Khan gründer på heltid, mens Chong jobber i et selskap i San Francisco.
Han anslår at de totalt har brukt rundt 100.000 kroner på oppstarten av selskapet, inkludert reiser og prototyping. En egen nettbutikk og damekolleksjon lanseres i løpet av våren.
– Det er ikke så mye penger, særlig når vi klarte å få omsetning med en gang. Vi har fått tilbud fra investorer. De tenner på konseptet med en gang de ser at man faktisk har kunder og selger noe. Men vi har takket nei foreløpig, vi har allerede fått oppstartshjelp, sier Khan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Les hele avisen