Ifølge Edel Murray, en av rekrutteringssjefene ved Facebooks internasjonale hovedkontor i Dublin, mottar nettsamfunnet omtrent 300.000 søknader i løpet av en fem måneders periode.
– Det er ganske mye. Karrieresidene våre har mye trafikk og rekrutteringsteamet vårt i Europa, Midtøsten og Afrika alene består av nesten 100 personer, så vi er veldig travle hele året, sier hun til DN.
Rundt 45.000 av de 300.000 går videre til telefonintervju, og hele 20.000 av disse får komme på intervju i Dublin.
– Vi ansetter folk ansikt til ansikt, ved hjelp av fire-fem personer fra forskjellige deler av selskapet. De har 30-45 minutter hver på deres område. Vi ønsker at kandidatene kan vise til tidligere erfaring, ulike stillinger og prosjekter. Alt er relevant, selv hva du gjorde i studietiden, sier Murray.
– Kan du nevne noen typiske spørsmål eller oppgaver dere pleier å gi kandidatene?
– Det er ingen standardspørsmål. Skal vi ansette en ingeniør, vil vi selvsagt stille tekniske spørsmål, men jeg vil ikke avsløre noen av disse, fordi vi ønsker at kandidatene tar det på sparket.
– Google kaller det «googliness». Har dere et lignende uttrykk som beskriver hva dere ser etter?
– Vi har ikke et lignende uttrykk, men vi har fem kjerneverdier som definerer Facebooks kultur: Vær modig, forsøk å påvirke, vær rask, vær åpen og bygg sosial kapital. Alle vi intervjuer må vise at de oppfyller disse kravene, sier Murray.
Les også: Sluttet med tilfeldig surfing - tok nettkurs
Tips: Vær hyggelig!
Murray sier Facebook er svært opptatt av mangfold og at hovedkontoret i Dublin har 50 ulike nasjonaliteter - også nordmenn.
– Norge er en stor talentbinge for oss. Facebook er interessert i Norge av mange grunner, blant annet fordi nordmenn har god utdannelse. Det er alltid roller for nordmenn, sier hun.
– Hvilke råd vi du gi fremtidige søkere?
– Gjør research, besøk karrieresiden vår, forbered deg til intervjuet. Vi ansetter de beste, dem vi tror på. Og selv om det kan høres dumt ut – vær hyggelig! Vi ansetter bare folk som er ydmyke, tro til sitt «ekte jeg», og som passer inn i Mark (Zuckerberg) og Facebooks filosofi. Vi ser altså etter de som tror på vårt oppdrag – «connecting the world». Og de som er lidenskapelig opptatt av det. Altså – vis lidenskap, sier hun.
Les også: Google-topp: De fem største tabbene du kan gjøre når du skriver CV
Praktikanter laget regnbue-filter
Til og med studenter i praksis hos Facebook kan ha stor påvirkningskraft, ifølge Murray.
– Det var faktisk praktikanter som kom med ideen om å legge regnbue-filter på profilbildene, forteller hun.
Facebook lanserte funksjonen i forbindelse med Skeive dager sommeren 2015 og USAs høyesteretts grunnlovsfestet at homofile har rett til å gifte seg med hverandre. Facebook-brukere kunne da velge å legge regnbueflagget over sitt eget profilbilde for å vise støtte til grunnlovsendringen.
– Vi likte ideen og funksjonen ble brukt av millioner. Dette beviser at alle som jobber her kan påvirke selskapet.
Ifølge rekrutteringssjefen er selskapet veldig interessert i å rekruttere unge talenter og har egne hodejegere med ansvar for universitetene.
Les også: Slik skriver du den perfekte søknaden
Skal du på jobbintervju? Slik tenker hodejegerne
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.