Fem av ti nordmenn sier de ville klikket på en relevant jobbannonse i sosiale medier, selv om de ikke var på jobbjakt.
Men: De unge klikker på jobbannonser på Facebook - og ikke på LinkedIn og Twitter.
Det kommer frem i en ny landsrepresentativ undersøkelse om sosiale medier og jobbsøking som YouGov har gjort for bemanningsselskapet Centric.
- Dette illustrerer at sosiale medier kan være en god måte å nå frem til passive jobbsøkere på - til de som egentlig ikke er i modus for å bytte jobb, og som ikke registrerer seg med cv-er i ulike databaser eller for å motta ledige stillinger fra Finn.no eller Nav, sier administrerende direktør Per Christian Johansen i Centric.
Det er særlig de unge som sier de vil klikke på jobbannonser i sosiale medier selv om de ikke har tenkt seg en ny jobb.
Blant de under 35 år er andelen 60 prosent, mens den er hele 71 prosent blant de under 20 år. Fire av ti oppgir at de faktisk har klikket på en slik jobbannonse.
Den rette kandidaten kan være i en annen jobb
- Ofte er den riktige kandidaten for en ledig stilling en person som allerede har en jobb. Hvis denne personen er fornøyd der han eller hun er, er det lite trolig at vedkommende er aktivt ute og sjekker stillingsmarkedet. Disse funnene viser at markedsføring av ledige stillinger i kanaler man primært er til stede for i andre formål enn jobbjakt, kan være smart. Sosiale medier erstatter på den måten funksjonen til den tradisjonelle stillingsannonsen i papiravisen, sier Johansen.
Men det er ikke ett fett hvilke sosiale medier du velger:
Mens det i befolkningen generelt fordeler seg relativt likt mellom Facebook og LinkedIn når det gjelder hvor de har klikket på en jobbannonse, så dominerer Facebook blant de yngste.
Blant de under 35 år har 29 prosent klikket på en jobbannonse på Facebook, mot 16 prosent på LinkedIn. De yngste (under 20) klikker ikke på LinkedIn-annonser i det hele tatt. Og bare tre prosent sier at de har klikket på en jobbannonse på Twitter.
- Brukerne er på Facebook, og da når man dem også der med budskap om jobbmuligheter. Denne undersøkelsen illustrerer ganske tydelig at virksomheter som har rekrutteringsbehov ikke kan ignorere Facebook som en kanal for å nå frem til potensielle jobbsøkere, sier Centric-direktøren.
- Ikke overrasket
Han er ikke overrasket over LinkedIns lave andel blant de unge:
- LinkedIn baserer seg på at man skal opprette en cv-basert profil, og de aller yngste har ikke så mye på cv-en , sier han.
Halvparten av de spurte sier også at de tror sosiale medier vil bli viktigere som jobbsøkingskanal de neste to årene enn det er i dag.
- Funnene i undersøkelsen er et tydelig signal om at de tradisjonelle kanalene hvor arbeidsgiver og arbeidstaker har funnet hverandre er under press og utfordres av de ulike sosiale mediene som har vokst frem, sier Per Christian Johansen.
Er du en ivrig jobbsøker? Da må du unngå disse tabbene på LinkedIn.
Vurderer du å bytte jobb? Les disse tipsene først.
Les også: Betaler en halv mill. i året for å gå på Harvard
- Ikke glem x-faktoren din når du er på jobbintervju
- Dårlige jobbannonser gir middelmådige søkere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.