- Det kan jo høres veldig fint ut. Jeg hoppet av karrieren og realiserer gründerdrømmen i London. Men det er veldig mye hardt arbeid og usikkerhet, så man får litt angst innimellom, sier Kari Bech-Moen (38) til DN.
På gründer-inkubatoren Wimbletech i Wimbledon i London utvikler hun appen FamWeek.
Bech-Moen har 12 års ledererfaring i Telenor. I 2014 valgte hun å si opp, for å gjøre det hun alltid har drømt om: Skape sitt eget produkt.
Ideen fikk hun i en hektisk hverdag, da det gikk henne hus forbi at sønnen skulle ha pepperkakebaking i barnehagen og var den eneste som ikke hadde med kjevle og forkle.
Hun merket at det var noe som ikke fungerte. Alle organisasjonene familien var en del av forsøkte å kommunisere med dem, men alle på ulike plattformer.
- Det var da ideen kom, dette skulle jeg gjøre noe med. Vekstpotensialet er svært, alle trenger jo koordinering i en eller annen form, sier Bech-Moen.
I pilotfase
FamWeek er en applikasjon som skal gi alle organisasjoner en effektiv administrasjons- og kommunikasjonsplattform. I tillegg skal den gi familiene et verktøy for koordinering av alle gjøremål og ting de skal huske på, og være en kommunikasjonskanal mellom familier og organisasjoner.
Se video: Bli med Bech-Moen inn i gründerinkubatoren i London:
Bech-Moen tenkte på ideen i rundt et år før hun gjorde alvor av den.
- Jeg bestemte meg for å slutte i Telenor. På samme tid skulle mannen min begynne å jobbe i London, så da fant vi ut at vi skulle flytte alle sammen. Nå har vi vært her i et og et halvt år, sier hun.
FamWeek er fortsatt i pilotfase med betaproduktet i Norge og i England. Bech-Moen har fått etableringstilskudd fra Innovasjon Norge og inngått en avtale med et utviklerfirma i Litauen. Hittil har hun sikret samarbeid med en norsk kommune, noen idrettslag samt flere private barnehager og skoler. (Saken fortsetter under).
- Nå starter vi dialogen med ulike partnere og investorer som kan gi oss skala, sier Bech-Moen.
- Å få innpass er et slit. I utgangspunktet er de jo interessert, men man må bruke mye tid på å overbevise dem, legger hun til.
Ville gjort mer
Hennes største utfordring er at hun er utålmodig, hun vil gjerne at ting skal gå enda raskere.
- Jeg ville gjort mye mer i løpet av denne tiden.
Erfaringen Bech-Moen har fra tiden i Telenor får hun stadig bruk for.
- Den internasjonale bakgrunnen har jeg veldig glede av nå. Jeg er vant til å jobbe med andre kulturer, sier hun.
Likevel er det tidkrevende å skaffe seg et nettverk i en ny by.
- I Norge går det mye raskere, der jeg har et større nettverk. Ting tar litt lengre tid her, sier Bech-Moen.
Hun trekker imidlertid frem at det har vært befriende å flytte til et nytt sted og starte med blanke ark.
- Man skal jo gjøre ting på én måte i Norge, det merker jeg stor forskjell på her. Det er større mangfold her som kanskje bidrar til mer kreativitet. Jeg tør i mye mer når jeg bor her, sier Bech-Moen.
- Bra timing
Da hun startet for seg selv fikk hun god støtte fra venner og bekjente.
- Folk syntes det var bra timing siden vi reiste til London. Alternativet ville jo vært å søke en jobb her. Kanskje det hadde vært andre reaksjoner hvis vi hadde bodd i Norge, sier hun.
Hun trekker likevel frem at det var en terskel å dra med hele familien og flytte hit.
- Men her i London er det så internasjonalt og det er veldig mange i samme situasjon, understreker Bech-Moen.
Dersom hun skulle gjort det om igjen, ville hun brukt enda mer tid på å snakke med andre som har gjort tilsvarende.
- Man bør sjekke ut forretningsideen med mange, og kvalitetssikre forretningsplanen før man går i gang. Jeg var heldig som hadde et stort nettverk til å hjelpe meg med det.
- God idé å gjøre det man har lyst til
Ifølge administrerende direktør Eivind Bøe i bemanningsselskapet Proffice er det altfor få som tør å følge drømmene sine.
- Generelt synes jeg det er en god idé å gjøre det man har lyst til å gjøre, følge drømmen sin. Det er sunt personlig og kanskje også smart karrieremessig på sikt, sier Bøe.
Han har inntrykk av at de som tør å ta skrittet fullt ut - og lykkes - sjelden hopper av gründertilværelsen.
- Men så har vi jo mange som mislykkes også. Å være gründer er tøft, og man skal ha et edruelig forhold til det man kaster seg ut i. Vær realistisk, sier han.
Satset alle sparepengene
Av og til kan Bech-Moen være redd for at det ikke skal bli noen ting. Produktet trenger stor vekst og mange brukere for å bli en suksess.
- Jeg har gått inn med mye privat kapital, alle sparepengene mine. Jeg tar jo ikke ut noe lønn. Noen ganger blir jeg selvsagt redd for at jeg har satset for mye, sier Bech-Moen.
På den annen side viser hun til at det har vært mye læring i oppstartsfasen.
- Når jeg forhåpentligvis skal starte opp noe nytt, kommer det til å gå mye kjappere, sier hun og understreker:
- Jeg har en indre overbevisning for dette produktet, vi skal ha det. Dette mangler markedet så til de grader.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
- Flere må våge å følge drømmene sine, sier karriererådgivere: – Altfor få tør å følge drømmene sine