- Vi kan og bør bli bedre på å tiltrekke oss dyktige kvinnelige søkere. Dessverre sliter industrien fortsatt med et gammelt «imageproblem», men siden vi i mange år har jobbet systematisk med bærekraftighet, innovasjon og teknologiutvikling, stemmer det ikke lenger at dette er skittent og tungt «mannsarbeid», sier HR-direktør Katja Lehland i Elkem til DN.

- Industrien er i konstant utvikling og er i dag en høyteknologisk, spennende bransje. Økt automatisering og avanserte prosesser gjør det fullt mulig for en moderne kvinne å gå inn i interessante stillinger i Elkem. Det er vi nødt til å kommunisere bedre, sier Lehland.

Elkem er et av mange selskaper som er på ingeniørjakt. Arbeidsmarkedet for ingeniører er langt fra så ille som man har fått inntrykk av, slår Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg fast.

- Det har vært en ekstrem ingeniørmangel - og den er ikke tettet ennå. Derfor synes jeg det er litt synd at fagene knyttet til olje har «druknet» i oljenedturen, for vi må ikke glemme at det er andre industrier som går godt. Og der rekrutterer de!

Både elektrofag, byggfag, mekaniske fag, samferdselssektoren, prosessindustrien og noen deler av verftsindustrien trenger ingeniører, understreker Lyngsnes Randeberg.

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg
Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg
 

- Ingeniøreventyret er ikke slutt ennå. For å få til den teknologiutviklingen som trengs i årene fremover trenger vi dyktige, innovative ingeniører. De som mangler kompentanse må nå kjenne sin besøkelsestid og rekruttere. Oljebransjen er syklisk. Vi vil se økt aktivitet også her fremover, sier Tekna-presidenten.

- En utfordring for hele industrien

En av Elkems store utfordringer er å få tak i flere kvinner til ledige stillinger.

- Jeg tror dette er en utfordring for hele industrien. Vi er ikke dårlige på kvinneandel, vi ligger på rundt 20 prosent, men vi kan bli mye bedre, sier Katja Lehland.

Kvinneandelen er uansett på rett kurs, konstaterer hun.

- Vi ser en positiv utvikling, for kvinneandelen øker. Dette har også sammenheng med at vi har fått større fokus på dette: Vi ansetter systematisk flere jenter i trainee-ordningen vår og har også fått flere kvinnelige lærlinger. Samtidig jobber vi mot skoler og utvalgte universiteter for å gjøre dem oppmerksomme på hvilke muligheter som finnes i industrien, sier Lehland.

HR-direktør Katja Lehland, Elkem
HR-direktør Katja Lehland, Elkem
 

Hun understreker at det både er internasjonale jobbmuligheter, faglig utvikling gjennom hele karrieren og gode sjanser for å klatre til topps.

- I prosessindustrien får man tidlig ansvar. Vi har mange spennende stillinger, og det går fint an å kombinere lederjobb med et familieliv. Nå er utfordringen vår å få frem flere kvinnelige rollemodeller som viser at det er mulig, sier Katja Lehland.

- Må bli mer fleksible og tenke utradisjonelt

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg er klar over at det finnes noen frustrerte arbeidsledige ingeniører der ute. Men det er mange jobber, slår hun fast.

- Mange ingeniører vil bli nødt til å endre fagfelt og være mer fleksible fremover. Begrensningene sitter ofte i eget hode. Teknologer er litt som poteten. De kan faktisk brukes til det meste, og det bugner av områder de kan utfordre seg på. Oljeindustrien er ikke det eneste, selv om man har spesialiseringen sin på det området. Tenk utradisjonelt, råder Lyngsnes Randeberg.

- Hvorfor sliter industrien med å få opp kvinneandelen?

- Det handler nok en del om kultur og tradisjoner, men dette bildet blir helt feil i dag. Industrien har endret seg enormt, men industribedriftene har selv en jobb å gjøre for å kommunisere dette ut til aktuelle kandidater, sier hun.

Hun understreker at det vil bli et stort behov for ingeniører også i årene fremover, og råder flere til å velge den karriereveien.

- De aller fleste kan bli teknolog eller ingeniør, for i dag er det så mange måter å være ingeniør på. Næringslivet trenger både problemløseren, den kreative, selgeren og mange, mange andre roller innenfor ingeniøryrket, sier Tekna-presidenten.

Les også:

Tysk avis: Audi- og Porsche-topper må gå

Vegvesenet vil ha utslippssvar fra Tyskland

Se DNtv: - Jeg gleder meg til denne

- Jeg gleder meg til denne
DNs biljournalist tar en forhåndstitt på Jaguars nye SUV.
00:25
Publisert:
 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.