- Det var vel ikke akkurat en midtlivskrise, mer en kortlivskrise. Jeg hadde jobbet så hardt for dette, og måtte grundig tenke gjennom hva jeg ville gjøre, forteller Thea Myhrvold (25) på telefon fra Dubai.

Fra hun var 16 år hadde hun hatt blikket på en karriere i FN. Hun hadde sommerjobber i Amnesty, tok internasjonalt vitnemål på videregående og flyttet fra Larvik til Geneve som 18-åring for å studere.

Alt for å komme nærmere FN-hovedkontoret som ligger i samme by.

Valgte læring foran FN
Etter bachelorstudiene fikk hun da også det etterlengtede internshipet i FN, men etter et par dager sluttet hun.

Thea Myhrvold har 10 ansatte og driver selskap fra Dubai.
Thea Myhrvold har 10 ansatte og driver selskap fra Dubai. (Foto: Teach Me Now)
Under studiene hadde hun vært privatlærer for elever på videregående, og:

- Jeg ville gjøre en forskjell, og fant ut at jeg gjorde en større forskjell som lærer enn ved å kopiere og oversette dokumenter hos FN, sier hun og understreker at hun fremdeles har veldig respekt for FN, men at "som nyutdannet har du ikke mye "impact"".

10 ansatte
Hun flyttet tilbake til Norge, og utviklet en app basert på et læringsspill hun hadde laget til sine to privatelever.

Nå er hun i gang med sin tredje teknologibedrift, og har nettopp ansatt sin tiende person i teknologiselskapet Teach Me Now som hun driver fra Dubai.

- Hvorfor Dubai?

- Jeg er halvt arabisk, og det var veldig viktig å gjøre noe i Midtøsten som er positivt. Det stod mellom Norge eller Dubai, og jeg tenkte at nå har jeg muligheten og flyttet hit da jeg var 21 år, sier Myhrvold som er født i Saudi-Arabia og har familie i området.

Artikkelen fortsetter under.

Mange lærere, trenger elever
Teach Me Now ble lansert for et år siden, og vil bli en slags global «AirBnB for utdanning».

Her kan studenter og andre tilby kompetansen sin til elever og andre som trenger påfyll. Lærerene bestemmer selv timeprisen, og selskapet legger 15 prosent provisjon på topp. Foreløpig har de 5000 brukere over hele verden, og brorparten er lærere.

En rask sveip innom siden viser at mange lærere fremdeles venter på sin første elev.

- Det er lettere å få de som vil tjene penger om bord enn de som vil bruke penger. Utrolig mange signet seg opp tidlig, allerede før vi begynte å promotere det. Vi får nye lærere hver dag, og vi ser at de elevene som signer seg opp er veldig trofaste med de lærerene de har.

Microsoft-samarbeid
I tillegg til den åpne markedsplassen, selger de også programvaren til skoler, tjenester og selskaper. I følge Myhrvold har de Gems Education på kundelisten, det er en kjede privatskoler med 200.000 elever i Midtøsten. Selskapet er registrert i Dubai, og hun vil ikke gå ut med tall for omsetning. Det eies av Myhrvold og seriegründeren Ali Baghdadi.

Nylig inngikk de også samarbeid med Microsoft, der de får får bruke selskapets gründer-programvare gratis. Myhrvold anslår verdien av samarbeidet til 10.000 dollar i måneden. De har også vunnet rundt 350.000 kroner  i en pitchekonkurranse i regi av Infiti Lab i Hong Kong.

Ung direktør
- Er det mange som reagerer på at direktøren er såpass ung?

- Ja og nei. Når man er i en sånn stilling, kler seg proft og er på møter tror jeg ikke folk tenker på alderen om de skjønner hva du snakker om. Jeg synes det er en kul utfordring å utfordre den stereotypen. Om du vet hva du driver med har alderen ingenting å si. Ofte har man også en fordel om man er ung, spesielt i tech-industrien. Man er mer integrert i teknologien.

Midt i den digitale revolusjon
Utdanning og læring er et felt som står midt i den digitale revolusjon. Det podcastes forelesninger, mooces kurs, streames foredrag og utvikles læringsapper over en lav sko. Nylig skrev DN om utvikleren Karoline Klever som ble forfremmet etter å ha begynt å studere via nettet.

Daglig leder i Oslo Edtech, Hege Tollerud, mener potensialet i digitalisert læring er stort.

- Utdanning og helse, medtech og edtech, er det som stadig blir trukket frem. Dette er noe alle må ha, og som må ha mer digitale virkemiddel. Teknologi skal ikke nødvendigvis erstatte samspill og tradisjonelle læringssituasjoner, men hjelpe til og gjøre det bedre, sier Tollerud.

Oslo Edtech anslår at næringen i Norge omsetter for en halv milliard og har skapt 1000 nye arbeidsplasser.

Et "airbnb for.."
Even Heggernes har ledet AirBnb i Norden og blir ukentlig kontaktet av gründerspirer som gjerne vil ha gode tips og råd til sine egne delingsøkonomi-ideer.

- Hva skal til for å lykkes?

- Mekanismene er de samme uavhengig av hva det er man deler på. Det aller viktigste er at teknologien er veldig, veldig brukervennlig, sier Heggernes som nå er administrerende direktør i Nabobil.no.

Deretter er det avgjørende at brukerne finner det de leter etter, at brukerne får tillit til selsklapet og ikke minst, at man har en plan for hva man gjør nå brukerne ødelegger for hverandre.

- På disse plattformene kontrollerer man ikke sluttproduktet. Om noen ødelegger er det kanskje ikkke plattformoen sin feil, men det er den som får den dårlige omtalen. Derfor er det viktig å ha en plan for hva man gjør i slike tilfeller, er rådet fra Heggernes.

Noe å lære bort? Her er Theas beste tips:

  • Prøv å forstå studenten din, og tilpass læringssmetoden til vedkommende. Alle har ulike måter å lære på.
  • Som lærer er det minst like viktig at du selv er åpen for å lære noe nytt.
  • Det finnes mange teknologiske hjelpemidler for læring. Sosiale medier er også fulle av lærervennlige tips og hasjtager man kan følge for å få profesjonell utvikling, foreksempel #edchat.
  • Jeg tror alle kan dele kunnskap og undervise. Det er ikke nødt til å være tradisjonelle, akademiske fag.
  • Undervisning handler også om å bygge selvtillit. For å mestre et fag må du også selv kjenne deg trygg i det.

Les også:

– Hvis du driter deg ut er det bedre å gjøre det nå  

Disse skolene tjener mest på norske studenter

MOOC-er og nostalgi dnPlus

Skal du på jobbintervju? Slik tenker hodejegerne

Headhunternes heteste tips til jobbintervjuet
Se video
03:04
Publisert:
 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.