DN.no har i dag publisert en artikkel under tittelen: Kaupthing "tigger" om penger. "Tiggingen" skal i følge DN.no være relatert til Kaupthings telefoniske oppfølging av kunder. Dette er slett journalistikk og faktisk feil.
Denne saken handler om Kaupthing Banks suksessprodukt Kaupthing EDGE. For å kunne bli EDGE-kunde må man ha et minimumsinnskudd på 5000 kroner. Banken har i den forbindelse kontaktet kunder som ikke har oppfylt kontrakten for å gjøre dem oppmerksom på dette.
- Dette er god kundeservice. Det er naturlig for oss å kontakte de kundene som ikke oppfyller dette kravet, for å se om det kan være et annet alternativ som passer deres situasjon bedre. Dette mener vi kun er hva en normalt god bank med kundefokus bør gjøre, sier adm. dir. Inger Lise Egeland i Kaupthing Bank.
God kundeoppfølging
- Vi tar sterk avstand fra artikkelen på dn.no og ber om at de korrigerer denne, sier Inger Lise Egeland. Hun tar sterk avstand fra DN.no sin journalistikk - særlig siden DN skriver mot bedre vitende. Saken vil derfor bli forfulgt.
- Vår kundeoppfølging er en parallell til den kontakt for eksempel aviser har pr. telefon med sine abonnenter som de fortsatt ønsker å ha i porteføljen. Vi vil fortsatt kalle det kundeoppfølging, ikke tigging. Slikt bør ikke minst medieansatte forstå, sier Egeland.
En stor suksess
Kaupthing EDGE er som produkt lansert i flere europeiske land og har totalt innskudd på mer enn 2.5 milliarder euro og 150.000 kunder.
- Det er påfallende at det vi ser på som god kundepleie blir til tigging i DNs tittel. God kundepleie hos Kaupthing Bank og et godt tilbud har ført til oppslutningen om EDGE, slår Egeland fast.
Kaupthing Bank ønsker at alle våre kunder skal få mest mulig ut av sitt kundeforhold til banken, og at alle opplever å være viktige og ivaretatte kunder.