- Nå skal alle parter sette seg ned for å gjøre tydelig hvilke tokningsrom som finnes i bestemmelsene om lokomotivføreres kvalifikasjoner, for å avklare disse. Dette arbeidet har Statens Jernbanetilsyn vært i gang med lenge, sier Solvik-Olsen.
Søndag ble lokførerstreiken avsluttet etter fire ukers togkaos. Bakgrunnen for streiken var kravet fra lokførerne om å tariffeste kompetansekrav for å kjøre tog. Streiken ble avsluttet etter at partene på initiativ fra Riksmekleren henvendte seg til Samferdselsdepartementet for å opprette en nasjonal standard for kompetanse og opplæring for lokomotivførere.
Samme krav
Solvik-Olsen understreker at det lenge har vært klart at kravene til sikkerhet blir akkurat de samme uansett om det er Deutsche Bahn, andre utlendinger, NSB eller Flytoget som vinner den kommende anbudskonkurransen om å få kjøre togstrekninger i Norge. Den skal lyses ut senere i år.
- Dette gjelder også kravet om norsk som arbeidsspråk, sier statsråden.
- Jeg mener det har vært unødvendig mye støy om jernbane. Det har nettopp vært anbudskonkurranse om nye flyruter, der få om noen reiste innvendinger. Prinsippet om anbudskonkurranse på å drive busstrafikk eller ferjeruter er knesatt for lenge siden og ikke omstridt. Det gleder meg også at lokførerne nå sier de prinsipielt ikke har noe imot konkurranse, sier han.
Solvik-Olsen vil ikke kommentere nærmere hva som var det egentlige nye i regjeringens innspill for å løse streiken i helgen.
Best sjanse
- Jeg tror NSB og Flytoget vil stille fremst i konkurransen der kontraktene om togtrafikk skal inngås om et års tid. De kjenner forholdene i Norge godt, sier han.
Det er togtrafikk på Sørlands- og Jærbanen og på Nordlandsbanen som skal konkurranseutsettes først.
- Vi begynner forsiktig, for å trekke erfaringer. Dette er lange togstrekninger, men står bare for rundt ti prosent av dagens trafikk, sier statsråden.
- Hvor mye regner dere å spare i statlige overføringer på anbudskonkurransen?
- Formålet er ikke primært å spare, men å få bedre tilbud, flere avganger og garantier for at tjenesten leveres. Vi har sett på Gjøvikbanen, som ble konkurranseutsatt for 10 år siden, at tilbudet er blitt bedre, men prisen har ikke gått opp, sier Ketil Solvik-Olsen.
Nå betaler staten ved Samferdselsdepartementet rundt 3,1 milliarder kroner årlig til NSB for å opprettholde det togtlbud myndighetene ønsker.
Les også: Vil sende ut flere barn (DN+)
De kan sikre Clinton seieren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.