-Det er artig at Norge er i snakkeposisjon med fabrikken, det skjer ikke hver dag for å si det slik, sier den norske Kia-sjefen Jan Pettersen.
Denne høsten kommer den elektriske versjonen av mini-suven Soul på det norske markedet, og skal vi tro den norske importøren, har de bidratt til utviklingen av bilen.
Les test av den konvensjonelle Kia Soul: Imagebyggeren
-Vi har fått være med, om ikke i førersetet, så i hvert fall i diskusjonen, sier produkt- og salgsdirektør Trond Eriksen i Kia Norge.
Den norske importøren har blant annet hatt en tekniker som har reist til Sør-Korea og vært med i evalueringsarbeidet siden prototypen var klar. De mest synlige resultatene er flere farger enn Kia opprinnelig hadde planlagt på bilen, samt at batterivarmer er standard på modellene.
Det norske elbilmarkedet er per capita verdens største, noe som har gjort at flere bilprodusenter har vendt seg til Norge for råd.
Halvparten til Norge
Når man hører salgsambisjonene i Norge, er det heller ikke underlig at Kia åpner for kommunikasjon. Av de 5000 bilene fabrikken skal produsere i frem til utgangen av neste år, har Kia Norge planene klare for å ta seg av omkring 2550 av disse elbilene.
Kia hadde ifjor en markedsandel i Norge på 3,5 prosent, men har et mål om 5,2 prosent, og dermed bli blant Norges åtte største personbilmerker. For å få til en slik vekst på det norske markedet er man avhengig av å ha en populær elektrisk bil i porteføljen. De elektriske bilene har hittil i år stått for 13 prosent av registreringene i Norge.
-Vi vil inn på markedet som har betydelige muligheter. Vi tror markedsandelen for elbiler blir på mellom 15 og 20 prosent neste år, om det ikke skjer endringer i avgiftspolitikken, sier Pettersen.
Lang rekkevidde
Kia Soul har en rekke forutsetninger til stede for å kunne bli en suksess på det norske markedet. I toppversjon er bilen svært velutstyrt med skinnseter med kjøling og varme samt varmepumpe som på kalde dager skal kunne beholde mer rekkevidde enn for biler som ikke har slikt.
En av markedets lengste rekkevidde med 212 kilometer og en pris på topputgaven på 230.000 kroner burde sikre god omsetning til elbilhungrende nordmenn.
DN kommer tilbake med test av bilen ved en senere anledning.
Les også: Og så tok nordmenn med seg super-elbilen på ferie til Sverige...
Les også: Elbilister klager på service-utgiftene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.