Bjørn Rune Gjelstens masterplan om å gå på børs med interiørkjeden Kid var kjent knapt en uke før en skrekkmandag der Oslo børs falt over fem prosent.
– Vi jobber strukturert videre med børsnoteringen. Det som skjer i nuet, endrer ikke våre planer. Hvis markedet skulle bli helt umulig, må vi ta hensyn til det, men planen er å gå på børs i løpet av høsten, sier Gjelsten til DN.
Les også: Gjelsten vil børsnotere Kid Interiør
– Hvilket nivå vil du bli sittende igjen på i Kid?
– Det temaet er gjenstand for diskusjonen med tilretteleggerne, men vi ønsker å være en betydelig eier. Vi har veldig tro på Kid.
Robust konsummarked
Gjelsten er godt fornøyd med utviklingen til Kid siden overtagelsen fra DNB for tre år siden. Han har tidligere vært med på børsnoteringer i Gresvig, Avantor og flere selskaper innenfor Aker-systemet.
Les også: Børsen løfter seg onsdag og Wall Street ombestemte seg
Investoren opplever at markedet er veldig positiv til norske konsumaksjer.
– Disse aksjene er uavhengig av oljeprisen og verdensøkonomien. Norge og Norden er robuste konsummarkeder.
– Så det er ikke mørke skyer fra netthandel som gjør at du vil selge ut?
– Tvert imot. Kid er godt skodd for å utvikle netthandel.
Kid-konsernet har doblet overskuddet til 124 millioner kroner siden 2012 og har økt markedsandelen fra 16 til 31 prosent. Kid omsatte puter og gardiner for 1,1 milliarder kroner ifjor.
Norges-exit for Åhléns
Tidligere denne uken ble det klart at en annen aktør i det samme interiørmarkedet, den svenske kjeden Åhléns, velger å forlate Norge. Åhléns vil heller vokse i hjemlandet.
– Jeg ser at de ikke har lyktes med konseptet sitt i Norge. Jeg tenker at da blir konkurransen mindre og at det gir muligheter for dem som er utholdende, sier Gjelsten.
Åhléns pressekontakt Monica Hultgren forklarte exiten fra Norge på denne måten:
- Det er en strategisk beslutning å satse på varehusvirksomheten i Sverige. Skulle vi gjort interiørbutikkene i Norge til fullskala varehus, hadde det vært en satsning vi ikke er forberedt på å gjøre.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.