Få bransjer påvirkes så mye av Kina som shipping.

En som har oppnådd stor innflytelse er den kinesiske verftseieren Simon Liang som startet fra ingenting for ti år siden, skriver Dagens Næringsliv.

I dag har han 22.000 ansatte i Kinas største verft Sinopacific Shipbuilding Group, som omsetter for 23 milliarder kroner og bygger 60 skip årlig.

I tillegg til å eie verftet er han både konsernsjef og styreleder.

- I’m self made. A chinese entrepreneur. I’m riding the chinese wave. Staten er ikke involvert i det hele tatt, det er mitt, sier Liang til DN.

Onsdag var han på Nor-Shipping-messen på Lillestrøm utenfor Oslo for å møte kunder.

- Minner litt om Norge
Han avviser at Kina bevisst bygger ihjel shippingmarkedet for å få lavere rater. Selv om kinesiske rederier taper på dette, tjener landet som helhet stort på det fordi det er storforbruker av transport med import av råvarer og eksport av forbruksvarer.

– Det er umulig. Kina er en tenåring i dette gamet. Kina er i synergi med resten av verden og kan ikke gjøre noe på egenhånd, sier Liang.

Verftseieren fra Shanghai avviser at det er mulig å kontrollere nybyggingsaktiviteten i landet, til tross for det strenge politiske regimet.

– Kina er en gruppe med apekatter, hvor ingen kontrollerer noen. Det er bare en gruppe med tøffe entreprenører. Det minner litt om Norge, bortsett fra at Norge er lite og her snakker folk sammen. Kina er for stort og ingen snakker sammen. Sånn sett kan det være riktig at vi bygger ihjel markedet. Vi gjør feil vi også, men det er ikke koordinert og det er ikke for å få ratene ned, sier Liang til Dagens Næringsliv.

På avisens spørsmål om at han må ha blitt en velstående mann, svarer Liang:

– Kanskje, og fyller messehallen med sin latter.

Les også: Kinesisk gjeld bekymrer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.