Både kinesiske og arabiske investorer har vist interesse for å kjøpe SAS. Men analytikere tror hele forretningsmodellen må endres før flyselskapet kan selges.
Nyhetsbyrået TT skriver tirsdag at selskaper fra ulike arabiske land og Kina har vært interessert i å kjøpe SAS.
Men oppkjøpet er ikke blitt noe av, blant annet fordi EUs regler bare tillater ikke-europeiske eiere å ha minoritetsposter i europeiske flyselskap.
Og dagens eiere av SAS har ikke vært interessert i å ta inn ytterligere minoritetseiere.
Den svenske regjeringens ambisjon har i flere år vært å selge SAS, men selskapet har vært mer eller mindre umulig å selge, ifølge finansmarkedsminister Peter Norman.
Men selskapets nye forretningsplan antas å gjøre det lettere å få til et salg, sier enkelte analytikere til TT. Andre analytikere er ikke enige. SAS er fortsatt ikke mulig å selge, mener sjefredaktør i Travel Insider, Jan Ohlsson.
– Det viktigste for konsernsjef Rickard Gustafson er å komme opp med en forretningsmodell som er attraktiv for en kjøper. Og det er absolutt ikke dagens modell, sier Ohlsson. (©NTB)
Les også:
- Selv null i lønn gir SAS 50 % større kostnader enn Norwegian
Så mye tjener SAS-ansatte - så mye må de ned i lønn
- Ikke imponerende hva SAS har fått ut av de spareplanene som er gjennomført
SAS-flygere må jobbe seks av åtte helger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.