Medie- og underholdningskonglomeratet Disney åpnet torsdag sin største utenlandsinvestering - en fornøyelsespark i den kinesiske byen Shanghai som har kostet nær 50 milliarder kroner.
Bakgrunn: Skjebnedager for Disney - åpner 50 milliarders fornøyelsespark
Det er det siste leddet i en utvikling som ser Disney stadig bevege seg bort fra filmproduksjon - og gjøre seg avhengig av andre inntektskilder.
Vil gjøre Disney «ulønnsomt»
DN har tidligere skrevet om at en av Kinas rikeste menn, Wang Jianlin, advarer Disney mot å investere i Kina. Jianlin leder Wanda Group - som ønsker å konkurrere med Disney om Kinas underholdningsturister.
- Disney misforstod det kinesiske markedet. De har satset alt på Shanghai, sa Wang i et TV-intervju tidligere i år.
- En tiger er ingen match for en ulveflokk. Shanghai vil ha én Disney-park mens Wanda vil åpne 15 til 20 fornøyelsesparker over hele landet, sa han i intervjuet.
Han sa også at han i løpet av ti til 20 år vil «gjøre Disney ulønnsomt», at Disneys økonomiske utsikter i Kina «ikke ser lyse ut», at selskapet ikke lenger innoverer og at tiden der Disney «skaper vanvidd» med sine attraksjoner er over. Saken fortsetter under bildet.
5.000 milliarder
Den Kina-baserte norske investoren og forvalteren Chris Rynning har tidligere vært rådgiver for Wanda Group. Han tror Disney vil få det tøft i konkurranse med den kinesiske underholdningsgiganten.
- Ingen kan per idag rivalisere Wanda i Kina, som snart er verdens største underholdningsmarked, sier han til DN.
DN har tidligere skrevet at det kinesiske reiselivsmarkedet er verdt rundt 5.000 milliarder kroner i året – og vokser raskt takket være den nye middelklassen.
- Dette markedet har Wanda full kontroll på og kjenner som sin egen lomme. Jeg tror Wanda-sjefen har rett i at Disney aldri vil bli noen stor konkurrent for selskapet hans i Kina, men isolert sett tror jeg Shanghai-satsingen til Disney vil bli en suksess, sier han.
Billetter for den nye Disney-parken i Shanghai er dobbelt så høy som ved Wandas konkurrerende fornøyelsesparker. Disney har ikke gått ut med sine mål for hvor mange besøkende selskapet venter i året, men analytikere i Nomura Securities venter ifølge CNN 15 millioner. Disney har kun gått ut med hvor mange kinesere som potensielt har mulighet til å besøke parken - som de har estimert til 330 millioner.
Statseide kinesiske selskaper eier 57 prosent av parken, og har gått inn med store deler av finansieringen. Disney eier de resterende 43 prosentene.
Internasjonal ulveflokk
Det er ikke bare i Kina Disney møter konkurranse.
I tillegg til fremveksten av strømmetjenester og nye medievaner, ønsker Wanda Group å ta markedsandeler fra Disney over hele verden - og bli «verdens største reiseselskap» ifølge selskapet selv.
Støtten fra, og det nære forholdet til, kinesiske myndigheter kan gjøre selskapet til en betydelig konkurrent.
- Wanda har uovertruffen tilgang på kapital og politisk støtte i Kina og nesten uhemmet tilgang verdens største hjemmemarked. Det gjør at Wanda er og vil forbli en formidabel konkurrent over hele verden, sier Rynning.
Tidligere i år sikret Wanda seg et større landområde utenfor Paris i Frankrike hvor de planlegger å investere tilsvarende 28 milliarder kroner i et kombinert reiseliv- og underholdningskompleks. Dette vil konkurrere med Disneys Eurodisney-park som ligger like i nærheten.
Tidligere i år kjøpte Wanda Group en majoritetsandel i det amerikanske filmstudioet Legendary Studios, som står bak filmsuksesser som «Jurassic World» for 3,5 milliarder dollar.
Det var det første oppkjøpet i sitt slag av en kinesisk aktør. Fra har selskapet også kjøpt opp den amerikanske kinooperatøren AMC Theatres for 2,6 milliarder.
Selskapet ønsker også å konkurrere i det globale sportsmarkedet. I fjor tok selskapet en 20 prosent eierandel i den spanske fotballklubben Atletico Madrid, og torsdag kan Financial Times melde at selskapet nå har kjøpt rettighetene til verdensmesterskapet til basketball - som skal holdes i Kina i 2019.
- Les mer om den kinesiske oppkjøpsbølgen i Vesten: En helomvending på dette møtet igangsatte en kinesisk oppkjøpsbølge i Europa
Oppdatert sak.
Les også på DN.no:
Gransker tips om at DNBs Vipps-konsulenter arbeider 14-16 timer hver dag
Linkedin-gründeren tjener 24 milliarder på salget til Microsoft
Dette er verdens beste restauranter
Angriper Statoils makt (DN+)
Brexit-frykt tynget børsen (DN+)
Anbefalt av DNtv:
Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:
Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.