Dette er blant dagligvarene som kinesiske produsenter skal bruke til å kapre markedsandeler fra de multinasjonale verdensnavnene.
Trenden merkes i stadig flere regioner i Kina. Den tvinger giganter som Coca-Cola, Procter & Gamble og Colgate-Palmolive til å ta utfordringen fra lokale produsenter på alvor.
Kinesisk varehandel vokste i 2013 med 7,4 prosent til 185 milliarder dollar, vel 1.100 milliarder kroner (rundt regnet størrelsen på et norsk statsbudsjett). Men veksten er likevel bare en tredel av hva den var for tre år siden, viser en fersk rapport.
Kampen om kundene
Med svakere vekst kjemper lokale produsenter og internasjonale merkevarer om de samme kundene. Tendensen er at de lokale stadig oftere vinner den kampen. Ifølge rapporten hadde to tredeler av de utenlandske varene mistet markedsandeler i fjor.
– Lokalt produserte produkter tar raskt innpå. Bedriftene har en styrke i at de vet hvordan de skal utvikle en vare som en kineser vil ønske å kjøpe, sier Ben Cavender, en av sjefene i China Market Research Group.
Det å forstå behovene og ønskene til den vanlige kinesiske forbruker har gitt lokalt næringsliv en fordel. Det privateide selskapet Jiaduobai Group (JDB) lager urtete på boks som hevdes å slukke «brann» i kroppen, øyensynlig et hyppig forekommende onde som tradisjonell kinesisk medisin angivelig også kan avhjelpe. Selskapet JDB er blitt svært på få år og sponser det populære fjernsynsshowet, «The China Voice».
Sur svie
– Vår kampanje rundt frykten for halsbrann og andre branner i kroppen, har gjort vår urtete til den mest solgte drikk på boks i Kina, forteller Wang Yuegui, en av selskapets toppsjefer.
JDB hadde 6,1 prosent av det ikke-alkoholholdige vann -og brusmarkedet i 2013 målt i verdi, opp fra 4,2 prosent i 2009. Dette viser EUs barometer Euromonitor. Coca-Cola hadde 13,1 prosent, mens Pepsi lå på 3,9 prosent.
Med en befolkning på 1,2 milliarder mennesker og en sterkt voksende middelklasse er Kina verdens nest største forbrukermarked, etter USA. Selv med en noe langsommere vekst enn tidligere år, er Kina stadig et nøkkelmarked for de globale merkevarene.
Lite kjent
Mange av de kinesiske selskapene som tar opp kampen mot gigantene, er lite kjent utenfor landets grenser. Selskapet Hawley & Heysel, som eies av de Hongkong-baserte grunnleggerne og Colgate-Palmolive i fellesskap, lager tannkremen Darlie. Den utnytter kinesernes forkjærlighet for grønn te og jasminblomster.
En annen lokal tannkremprodusent søker å framstå som en forlengelse av en gammel, ærverdig legemiddeltradisjon.
Den Taiwan-baserte brusprodusenten Tingyi Cayman Islands Holdings, som tapper og distribuerer Pepsi-produkter for Kina, lager også lokale varianter basert på særegne kinesiske preferanser som snøpære og syltede plommer.
– På mange områder foretrekker kineserne lokalt produserte dagligvarer. Her har utenlandske selskaper ikke tilpasset seg godt nok, sier Bruce Rockowitz, toppsjef i Global Brands Group.
Også det enorme markedet for bleier og melkepulver for spedbarn, lenge dominert av de multinasjonale, er under angrep fra lokale produsenter.
Les også:
- Norske ledere er for opptatt av å skape enighet
Vant Norseman etter to ukers nattskift i Nordsjøen
Utenlandsstudenter kan tape tusener (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.