I flere hundre år sendte europeiske land ut ekspedisjoner for å finne passasjen nord for Canada for å kunne reise raskere til Asia. Blant andre dansk-norske Jens Munk forsøkte seg på ferden i 1620, men kom ikke lenger enn til Hudson Bay.
Passasjen er fortsatt sperret av is store deler av året, men den globale oppvarmingen og tilbaketrekkingen av isen i Arktis gjør den stadig mer tilgjengelig.
– Kinesiske skip kommer til å seile denne ruten i fremtiden. Når den blir tatt i bruk vil den forandre sjøfarten og ha stor betydning for internasjonal handel og verdensøkonomien, sier myndighetstalsmann Liu Pengfei.
Myndighetene har utarbeidet en 356 sider lang guide for skipsfart gjennom passasjen. Guiden inneholder blant annet kart og beskrivelser av isforholdene i området.
I dag går mye av skipsfarten mellom Kina og USA via Panamakanalen.
Les også: Mitsubishi innrømmer utslippsjuks
Dropper granskning av Swedbank-sjefen: - Jeg er lettet
Seier til Trump og Clinton i New York
Asia i dag: - Et eksistensielt øyeblikk for Kina
Se DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.