Kina planla å bli en dominerende global aktør innenfor utvalgte bransjer som skipsbygging, solenergi og bilproduksjon.

Per i dag er det for eksempel nesten 1700 skipsverft i Kina.

Nå er det full krise, skriver Dagens Næringsliv.

- Det kan pumpes mer og mer penger inn i økonomien, men det gir mindre og mindre igjen i form av konkrete resultater, sier sjefstrateg Patrick Chovanec ved Silvercrest Asset Management.

8000 fikk sparken
Mange kinesiske selskaper sliter nå med ordretørke, elendig likviditet og overkapasitet.

Et av verdens største skipsverft målt i tonnasjekontrakter, Rongsheng Heavy Industries, trenger hjelp fra staten for å overleve. Rongsheng hadde rundt 25 milliarder kroner i gjeld ved årsskiftet – over halvparten har forfall de neste månedene.

De siste månedene har 8000 ansatte fått sparken, ifølge kinesiske medier.

«Enkelte arbeidere som har blitt overflødige etter en pågående omstrukturering og effektiviseringsprosess har blokkert inngangen ved hovedkontoret i Nantong», skriver selskapet i en børsmelding.

Ingen nye ordre
Grunnleggeren måtte nylig gi et lån til selskapet for at de kunne betale lønninger til rundt 16.000 gjenværende ansatte.

Så langt i år har Rongsheng ikke fått inn en eneste ny ordre.

– En tredjedel av de kinesiske skipsverftene har ikke fått nye order på svært lang tid. En annen tredjedel vil ikke overleve uten statlige subsidier, sier direktør Wang Jinlian i China Association of National Shipbuilding Industry.

Den nye politiske ledelsen i Beijing gir ifølge DN klare signaler om at de vil prioritere reformer fremfor å støtte opp rundt selskaper for å skape økonomisk vekst.

Overkapasitet
USAs tidligere finansminister Hank Paulson har besøkt Kina nesten 100 ganger, og er skremt over hva han ser.

– Med denne typen offentlige tiltak skapes det overkapasitet. I Kina er det overkapasitet i en rekke bransjer – miljøteknologi, stålsektoren og skipsverftene, advarte Paulson nylig.

Den uoversiktlige gjeldssituasjonen i kommunene og det uregulerte gråmarkedet skaper bekymring hos mange, og flere internasjonale finansinstitusjoner har nedgradert vekstprognosene for Kina de siste ukene.

Venter kraftig brems i veksten
Men fortsatt venter de fleste en økonomisk vekst i Kina de nærmeste årene på over syv prosent.

Det gjelder ikke finansprofessor Michael Pettis ved Peking University, skriver Dagens Næringsliv.

– Jeg forventer at den langsiktige veksten for Kina ikke vil ligge på mer enn 3-4 prosent i året i gjennomsnitt. Ikke bare vil veksten falle, men det vil være mer enn ventet når Kina blir nødt til å innse de store tapene som ligger skjult i gjeldsbombene, sier Pettis.

På børsene i Kina er det imidlertid full fest og stor optimisme i dag, og Shanghai Stock Exchange Composite Index er opp over 3,5 prosent.

Les også: 64 millioner boliger står tomme i Kina



Advarer mot enestående kinesisk kredittboble

Advarer om kinesisk kollaps
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.