På et ekstraordinært møte torsdag vedtok komiteen å sende et brev om saken til næringsminister Monica Mæland (H).

– Komiteen har, mot Høyres og Frps stemmer, besluttet å få klarhet i det som åpenbart har vært en uryddig prosess, sier komitéleder Martin Kolberg til NTB.

– Slør over saken

Komitéflertallet ønsker svar på flere spørsmål, blant dem om andre kandidater ble vurdert, om sakligheten i prosessen har vært forsvarlig ivaretatt og hvorfor Mæland ikke undersøkte sin habilitet i forkant av utnevnelsen, men først da saken havnet i mediene.

Hans Fredrik Grøvan (KrF) mener det er en rekke hull i informasjonen om hvordan prosessen har foregått.

– Det henger et slør over denne saken, først og fremst om andre kandidater har vært vurdert, sier han.

Politisk spill

Ifølge Kolberg ønsker komiteen også å høre statsrådens mening om det bør etableres et eget regelverk for utnevnelse av styreledere.

– Et slikt regelverk finnes ikke i dag, sier Kolberg.

Høyres Michael Tetzschner framholder at Mæland har holdt seg godt innenfor dagens regler når det gjelder Widvey-utnevnelsen, og at hele saken er et politisk spill for å fravriste næringsministeren legitimitet.

– Dersom regelverket skal forandres, så er det jo Stortinget som må gjøre dette, påpeker han.

Grindgut og luftfart

Også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) må belage seg på å besvare flere spørsmål fra komiteen, både om hvorfor bompengeprosjektet Grindgut havarerte og hvorfor Stortinget ikke er blitt informert om varslene fra Luftfartstilsynet som i flere år har måttet droppe tilsyn som følge av pengemangel og budsjettkutt. Den siste saken har Bergens Tidende rettet søkelyset mot i en rekke artikler i det siste.

– Vi må få klarhet i alle uklarhetene i de to meget alvorlige spørsmålene, sier Kolberg, som påpeker at han er bekymret over at slike saker ofte blir kjent for politikerne gjennom mediene.

Krever tilbakebetaling

IT-prosjektet Grindgut skulle kutte nedbetalingstid og driftskostnader ved bompengefinansierte veier. Men etter å ha brukt 170 millioner kroner på prosjektet besluttet Statens vegvesen i juli i fjor å heve kontrakten med IBM. Saken vil trolig havne i retten.

– Vegvesenet har krevd dekning for alle direkte og indirekte utgifter. Vi har godt håp foran rettsbehandlingen. Går det som vi tror, vil ikke dette belaste bompengebetalere med en eneste krone, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen til NTB. (©NTB)

Følg markedet med DN Investor

Anbefalt fra DNtv:

Sykkelsesongen er her: Disse seks øvelsene gjør deg rask på to hjul
Fysioterapeut og terrengsyklist Heidi Sandstø (33) gir deg styrkeøvelsene som gjør deg til en bedre syklist.
04:57
Publisert:

Anders Auklands mentale tips før langløp
- Alle sliter med tankene sine på slutten av et langt løp, sier Anders Aukland.
01:03
Publisert:
 

Om kun kort tid kan regjeringen gjøre det enda vanskeligere for unge å komme inn i boligmarkedet. Og hva betyr de ultralave rentene for pensjonen din?

 

Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.