Aker har kansellert bestillingen av et eget fly, kommer det frem i aksjonærbrevet. Men Røkke skal ikek slutte å fly:
- Aker har etablert et 50/50-eid flyselskap sammen med Bjørn Rune Gjelsten, min venn siden ungdomstiden og tidligere konsernsjef i Aker. Bjørn Rune foreslo navnet Gjelsten & Aker Air, forkortet G&A Air. Det var lett å si ja til det navnet, fordi i mine øyne er G&A en forkortelse for «General and Administrative Expenses» – kort og godt høytflyvende overheadkostnader, som nå blir halvert, skriver Røkke.
Dette er en av flere tiltak for å kutte kostnadene.
- I Aker var de rene driftskostnadene 238 millioner kroner i 2014, litt ned fra året før. Kostnadene skal lenger ned. Med to grep kutter Aker 15 prosent av kostnadene på årsbasis.
I tillegg til at flyet er kansellert skriver Røkke at Aker "veksler med ny hovedsponsor for norsk langrenn 1. mai".
Les hele brevet her: Her er Røkke-brevet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.