Høyt politisk spill i USA har ført til usikkerhet rundt flyselskapet Norwegians storordre fra den amerikanske flyprodusenten Boeing. Som Finansavisen skrev lørdag, vil republikanerne i Kongressen stoppe eksportgarantiordninger som selskapet er avhengig av for kjøp av 122 nye fly.
Norwegian-ledelsen gikk imidlertid mandag ut og uttalte at det ikke ventet endringer i ordningene.
Ber om utvidelse
Nå støttes flyselskapet av i alt nitten guvernører fra både republikansk og demokratisk side. I et brev til Kongressen ber de om at ordningene ikke bare fornyes, men økes, ifølge Bloomberg News, som viser til en kopi av brevet som de har mottatt fra Boeing.
I brevet oppfordrer blant annet den republikanske guvernøren Jan Brewer i Arizona og den demokratiske guvernøren Jerry Brown i California til at autorisasjonen for US Import-Export Bank (Ex-Im) fornyes for en fireårsperiode.
Samtidig ber de om at lånerammen økes med 35 prosent til 135 milliarder dollar, rundt 780 milliarer kroner.
Tror på løsning
Analytikerne mener at sannsynligheten for at amerikanske myndigheter kutter støtten til Ex-Im er liten. I en oppdatering mandag kalte analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities situasjonen for en «gammel nyhet i ny innpakning».
ticker: nas
«Vi mener det er usannsynlig at kreditten fra Ex-Im vil ta slutt av to grunner. For det første, Airbus har en tilsvarende finansieringsstruktur, som de er fast bestemt på å fortsette med. Derfor vil enhver svekkelse av Ex-Im bidra til å styrke Airbus. For det andre, å fjerne Ex-Im-finansieringen vil undergrave Boeing som en av USAs største eksportører, og gjennom dette redusere konkurransekraften til Boeing i favør av europeiske, kanadiske og brasilianske selskaper!», skriver Sivertsen.
Han støttes av sin kollega Preben Rasch-Olsen i Carnegie, som forklarer problemstillingen som en del av den amerikanske valgkampen og politisk støy.
company: nas
- En nedstengning av US. Ex-Im bank vil uten tvil være negativt for Norwegian og legge ekstra press på fremtidig finansiering. Når det er sagt, finner vi det som usannsynlig at det vil skje gitt Boeings størrelse og innvirkning på amerikansk økonomi gjennom jobber osv. og at den nåværende situasjonen i hovedsak er politisk støy, skriver han i en oppdatering.
Analytikeren legger til at skulle finansieringen ryke vil Norwegian om nødvendig finne andre løsninger, og trolig til «omtrent de samme prisene».
- Et fall i aksjekursen basert på saken fremstår som en kjøpsmulighet, konkluderer Rasch-Olsen.
Nær grensen
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities anser også et kutt i finansieringsordningen som svært liten. Skulle eksportbanken likevel miste sin støtte fra amerikanske myndigheter, tror han at Boeing vil kunne bli tvunget til å redusere prisen på flyene eller subsidiere Norwegians rentebetingelser, ifølge Finansavisen.
Eksportkreditter har lenge spilt en stor rolle i flybransjen, og sørget for at amerikanske fly har blitt solgt med attraktiv finansiering støttet av den amerikanske stat. Ex-Ims rolle har likevel ikke vært udiskutert, blant annet som følge av sterk lobbying fra hardt utsatte flyselskaper.
- Selv om et nytt Ex-Im-regime vil være på plass neste år, har ikke debatten endret seg mye, påpeker Sivertsen i Arctic.
Diskusjonene denne gang er rundt fornyelse av Ex-Ims konsesjon og omkring å øke lånerammen til 140 milliarder dollar, påpeker han. Banken er allerede nær eksisterende grense på 100 milliarder dollar.
Republikanerne i Kongressens underhus kvier seg imidlertid for å fornye lisensen og kredittgrensen blant annet på frykt for mislighold av lånene som gis til amerikanske eksportkontrakter.
Ex-Im har eksistert i 77 år og må fornye konsensjonen innen utgangen av mai for å unngå nedstengning.
Norwegian-aksjen er opp 1,84 prosent tirsdag, omsatt for 5,5 millioner kroner hittil.
Les også:
Norwegian tar USA-trussel med stor ro
<b>Politisk krangel i USA kan true Norwegians flykjøp</b>
<b>Norwegians milliardkupp</b>
Norwegian kjøper fly for 127 mrd
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.