I dag samles rundt 500 av de mest sentrale aktørene i norsk kjøpesenternæring til Kjøpesenterkonferansen i Trondheim.
Noe av det første de vil få presentert er en større analyse som viser at kjøpesentrene er under press og risikerer flere tomme lokaler fremover, skriver Dagens Næringsliv.
Veksten er nå farlig nær null, og konkurransen fra netthandel merkes stadig tydeligere.
Netthandelens markedsandel i faghandelmarkedet i Norge kan med dagens vekst dobles til 20 prosent innen ti år.
– Bikker markedsandelen 20, vil det bli kritisk, sier styreleder Rolf O. Svendsen i kjøpesenterorganisasjonen Nordic Council of Shopping Centres (NCSC) Norge til Dagens Næringsliv.
Nødt til å endre seg
Det svenske analyseselskapet WSP, som har laget den nordiske analysen som blir fremlagt i dag, mener butikkene er nødt til å endre seg mer i retning av å være utstillingsvindu og konseptbutikker, og i langt større grad fungere som utleveringssteder for varer kjøpt på nettet.
Markedssjef Christine Lampe i NCSC Norge sier en del kjøpesenter alt tatt steget, og peker blant annet på Storo-senteret i Oslo, Sirkus Shopping i Trondheim og Sørlandssenteret i Kristiansand.
– Det er flere som har satset på rene helseetasjer med legekontor og treningssenter samt egne restaurantområder, sier Lampe.Flere pop up-butikker
- Snakker om pingelpangel og rallamik
I kjøpesenteret Byhaven i Trondheim sentrum er det de tradisjonelle butikkene som dominerer, men det finnes også en håndfull serveringssteder - og en urmaker i et lokale på knapt 30 kvadratmeter .
Ronny Næss (40) er urmaker i fjerde generasjon, og Familiebedriften Urmaker Næss har hverken hjemmeside eller Facebook-profil.
– Jeg er ikke bare en cashcollector. Jeg står mye på gulvet og snakker med kundene om pingelpangel og rallamik, sier Næss, som selger klokker fra i kjøpesenteret Byhaven.
Næss er lei utro kunder.
- Jeg synes det er usmakelig og helt bak mål å komme hit og se på klokker og bruke mine fagkunnskap, for så å kjøpe klokken på nettet. De kundene som gjør det bruker min tid og mine penger uten at jeg får noe igjen. Når det så blir noe galt med klokken, kommer de hit og spør. Jeg må innrømme at disse havner nederst på listen, sier Næss til Dagens Næringsliv.
Les også: USA:
- Jeg tror 200 kjøpesentre vil bli lagt ned
Olav Thon: - Den som ikke tør å gjøre feil, blir ubrukelig
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.