Norwegian Air Shuttle kommer litt opp etter det markerte fallet for aksjen forrige uke. Fredag falt Norwegian NAS 7,5 prosent, og aksjen falt fire av de fem dagene i forrige uke. Acrtic Securities mener at dagens nivå er et godt inngangsnivå.
Aksjen er nå cirka 40 kroner under toppnivå for året.
"Vi mener at dagens nivåer er et svært attraktivt nivå å kjøpe på. Norwegian går inn i høysesongen (..) med sterk passasjervekst og økt yield (passasjerinntekter, ofte målt i kroner pr kilometer, red. anm.). Vi mener at de fundamentale forholdene er mer attraktive enn det aksjekursen indikerer, og anbefaler å kjøpe Norwegian", heter det i en oppdatering fra analytiker Kenneth Sivertsen.
Overbevist om oppgang
Han har gjennomført kanalsjekk som indikerer at billettprisene stiger, og er overbevist om at yielden vil stige fra nivåene i april og mai.
"Vi venter en yield på 0,57 kroner for juni og 0,58 for juli. Vi tror at den lave yielden sett i mai var et resultat av vulkanutbruddet i april, da Norwegian reduserte billettprisene for å øke etterspørselen", skriver Sivertsen.
Arctic-analytikeren tror at trafikktallene som publiseres 6. juli blir en positiv trigger for selskapet. Her venter han blant annet at selskapet vil rapportere en kabinfaktor på 79 prosent, som ifølge ham vil vise at selskapet ikke har problemer med kapasitetsøkningen.
Arctic Securities har en sterk kjøpsanbefaling på selskapet med kursmål 210 kroner. Aksjen handles i dag for 113,50 kroner.
- Vil ta markedsandeler
Per Haagensen, analytiker i Fondsfinans, mener også at aksjen ser rimelig ut på dagens nivåer. Han opererer med et kursmål på 200 kroner.
- Norwegian har de laveste kostnadene og like komfortable fly som SAS. Vi venter at Norwegian vil fortsette å ta markedsandeler. Fremover venter vi en flat yieldutvikling, en stabil kabinfaktor og lavere kostnader gitt fornying av flåten, sier Haagensen til TDN Finans.
Han venter at andre kvartal vil være påvirket av flyforbudet etter askeskyen, men at tredje kvartal vil bli bra.
- Utfordringen for selskapet ligger i å få opp yielden samtidig med at de øker kapasitet i markedet. Vi tror ikke at yielden kommer mye opp, men vi venter en gradvis kostnadsreduksjon med nye og mer effektive fly. Det koster omtrent det samme å fly et nytt som et gammelt fly, men det nye flyet har rundt 50 seter ekstra, sier Haagensen.
-Det tar noen år før alle de 737-flyene blir konvertert til 800, og i den fasen vil vi få kostnadsreduksjoner. Samtidig blir det vekst i kapasiteten, men det er ikke en voldsom vekst gitt at de gamle flyene blir faset ut, legger han til.
Litt usikkerhet
Han sier at selskapets planer om interkontinentale flyvninger skaper noe usikkerhet knyttet til investeringsbehov fremover.
- Det skaper litt usikkerhet gitt hvilke investeringer som kreves. Vi venter en beskjeden start, med en relativ hurtig ekspansjon om en går videre med det. Hvilken form det vil ta og hvilke fly som vil velges er for tidlig å si, sier Haagensen.
Norwegian stiger 1,8 prosent til 114 kroner, omsatt for 5 millioner kroner.
Les også:
Ønsker seg Europas mest moderne flyflåte
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.