Det er ingen hemmelighet at Norwegian vurderer å starte flyvninger mellom Skandinavia og New York og Bangkok i løpet av 2011.
Det kommer til å koste.
Ifølge Fondsfinans-analytiker Per Haagensen trenger Norwegian 10-15 nye fly dersom de skal få til en effektiv flytrafikk til Asia og USA.
Han estimerer at flyene kommer til å koste 150-200 millioner dollar per fly, som vil gi en kostnad på 1,5 til tre milliarder dollar, eller mellom ni og 18 milliarder kroner.
- Langdistanse kommer mest sannsynlig til å bli en suksess, og selskapet kommer mest sannsynlig til å starte opp i 2011. Vi ser flyvninger til Asia i kombinasjon med flyvninger til nord-Amerika som det mest sannsynlige utgangspunktet, skriver Haagensen i den ferske analysen.
- Vi tror at Norwegian raskt kommer til å stjele markedsandeler fra eksiterende spillere, på grunn av lave kostnader og en mer moderne flåte, skriver analytikeren.
Les mer:
<b>Norwegians &quot;hemmelige&quot; langdistanseplaner</b>
Vil bli kongen av langdistanse
Tur/ retur Oslo - New York: 2000 kroner
Pengespekulasjoner
Han tror at langdistanse kommer til å bli skilt ut i et eget selskap som skal hente inn eksterne investorer gjennom en børsnotering.
Analytikeren venter at Norwegian vil komme med mer informasjon om langdistansesatsningen, for å klare opp usikkerheten knyttet til selskapets finanseringsbehov fremover.
- De seneste par månedene har ikke vært bra for Norwegian-aksjen, der aksjekursen er ned 20 prosent siden 1. juli. Dette skyldes blant annet yield-press og spekulasjon om at selskapet må gjøre en ny emisjon. I tillegg er det usikkerhet knyttet til hvordan langdistansesatsningen skal finansieres, skriver Haagensen.
Kan bli oppkjøpsmål
Han har en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen med kursmål 110 kroner, mot dagens aksjekurs på 86 kroner. Med en markedsandel på 50 prosent i Norge, og en økende markedsandel i Sverige, Danmark og Finland tror han at Norwegian kan være en potensiell oppkjøpskandidat.
- Vi ser på et oppkjøp av Norwegian som mer sannsynlig enn et oppkjøp av SAS, skriver han.
Les også: Rekordmange fly til USA
<b>Fly billig over hele verden</b>
<b>Verdens beste lavprisflyselskaper</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.