Det var en svært fornøyd Norwegian-sjef som onsdag presenterte Europas største flyordre noensinne: Hele 222 fly til en markedsverdi på 127 milliarder kroner.
Les: Norwegian kjøper fly for 127 mrd
- Vi har en meget god magefølelse med det vi har gjort, forsikrer Bjørn Kjos til tross for svimlende tall.
- Det gjelder å gå litt motsyklisk i disse markedene her. Det er når alt ser svart ut at det går an å gjøre det. Det er nedgangstider overalt i verden, det er da du skal handle.
«Kjempefinansiering»
Kjos sier til fremmøtte pressefolk og finansanalytikere på Aker Brygge at selskapet har fått på plass en «kjempefinansiering». Han vil ikke nevne noen prislapp, som flere analytikere har sagt trolig ligger betydelig under prisantydningen på 127 milliarder kroner.
Les: - Om SAS' fremtid var tøff tidligere, så...
- Vi har selvfølgelig fått til «dealer» vi ellers ikke ville fått til, ikke minst når det gjelder finansiering. Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyd med avtalene vi har fått til. Vi er tidlig ute. Vi har fått kjempefinansiering på flykjøpet.
Til DN.no presiserer han at Norwegian aldri ville gått inn i disse forhandlingene dersom det ikke var noe selskapet kunne leve med.
- Men vi satte to klare forutsetninger: Vi skal ikke betale mer frem til levering enn at vi er uavhengige av banker, og at vi ikke skal hente inn kapital, sier han.
Billigst i verden
Norwegian-sjefen mener også at flyene som er bestilt vil sikre selskapet et av de laveste kostnadsnivåene i verden fordi de har et meget lavt drivstofforbruk. Spesielt peker han på Boeings 737 MAX8 og Airbus A320neo, som har en ”helt unik motorteknologi”. Flyene har henholdsvis 10-12 og 15 prosent mindre forbruk av drivstoff enn sine forgjengere, presiserer Norwegian i sitt presentasjonsmateriale.
Kjos understreker at dette vil få store effekter for selskapets bunnlinje.
- I 2016, 17 og 18 kommer det til å være den mest moderne flåten i verden, den mest optimale. Vi tror vi kommer til å nå de laveste kostnadsnivåene i verden, sier han.
- Vi kommer til å opprettholde et fantastisk tilbud. Vi skal greie å fortsette å fly folk billig, for vi får et av de laveste kostnadsnivåene i verden.
Trolig flere ruter
Norwegian har 300 ruter i dag.
- Mer vil sikkert komme, forsikrer Kjos.
Han understreker at 222 fly kan høres ut som en svært stor ordre for et selskap som per i dag har 62 maskiner. Men han legger til at de fleste fly som er over syv år gamle skal fases ut, enten ved at de selges eller leies.
Dermed venter Norwegian en vekst i flåten på 179 fly frem til 2022, til totalt 241 fly. Dette vil ifølge Kjos ta selskapet opp fra en europeisk markedsandel på to til seks prosent.
Les også:
BAKGRUNN: - Jeg kom baklengs inn i denne businessen her
Norwegian kjøper fly for 127 mrd
Norwegian tar av på børsen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.