Det amerikanske oppkjøpsfondet KKR kjøper en minioritetsandel av det sveitsiske selskapet Scout 24 Schwiez and Omnimedia, melder Washington Street Journal.
Selskapet driver scout24, som er ledende på rubrikkannonser i Sveits, og KKR betaler 1018 millioner kroner for 49 prosent av aksjene.
– Fremtiden for oppkjøpsfond
Philipp Freise, som leder KKRs avdeling for medieindustri i Europa, viser til at oppkjøpet føyer seg inn i en trend hvor oppkjøpsfond som KKR, nå har byttet beite.
Tradisjonelt har man brukt lånte penger til å ta kontroll over industrifirmaer, strømmlinjeforme dem, og selge dem med profitt. Nå er det nettselskaper som blir målet for oppkjøpsfondene idet de blir mer lønnsomme. I tillegg er man mer villig til å gå inn som minioritetseier, mener Freise.
– Dette er fremtiden for oppkjøpsfond, sier Freise til Washtington Street Journal.
KKR har tidligere investert i digital industri gjennom selskaper som Internet Brands, Godaddy, online foto- og videotjenesten Fotolia og den tyske filialen av musikkselskapet BMG.
Bytter beite i Sveits
Oppkjøpet kommer kun én uke etter at KKR solgte seg ut av den sveitsiske matprodusenten Wild Flavors. KKR hadde investert 1,6 milliarder kroner i selskapet, og solgte sin andel til den amerikanske matprodusenten Archer Daniels Midland Co med en fortjeneste på 3,6 milliarder kroner.
Les også:
- Det kan bli en spennende uke
På denne flyplassen må du betale avgift for ren luft (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.