Dette er den nye modellen fra Koenigsegg, som skal utfordre Bugatti som verdens raskeste bil. Skjønt, ny og ny. One:1 er en overraffinert versjon av Agera, og som navnet tilsier er forholdet mellom vekt og effekt en til en.
Det betyr 1340 hestekrefter som flytter på 1340 kilo. Det burde gi en heftig opplevelse bak rattet.
Målet er rekorder fra null til 200 km/t, null til 300 km/t og kanskje også null til 400 km/t, som etter sigende skal gå unna på 20 sekunder!
Toppfarten er simulert til 450 km/t, noe som ikke er så lett å konstatere. En av få baner i verden hvor slikt kan testes, ligger i Tyskland, og tilhører Bugatti-eier Volkswagen, som neppe er interessert i å miste rekorden for oppkomlingen fra Sverige.
Dagens toppfartsrekord for serieproduserte biler tilhører den 1830 kilo tunge Bugatti Veyron Super Sports som med 1200 hestekrefter i 2010 oppnådde 431 km/t i gjennomsnitt frem og tilbake på den 8,7 kilometer lange rettstrekningen på banen i Ehra-Lessien.
Koenigseggs gamle rekord er med Agera R som visstnok har vært oppe i 418 km/t.
Det skal bygges seks eksemplarer, hvorav alle allerede skal være solgt. Ifølge svenske Auto, Motor & Sport koster bilen 23 millioner svenske kroner i hjemlandet. Vektavgiften blir ikke så høy inn til Norge, men til gjengjeld er nok både effektavgift og CO2-avgiften av det rausere slaget.
Bilen vises for første gang under bilutstillingen i Geneve i starten av mars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.