Oslo: Det er ikke så ofte den europeiske motorpressen er på lansering av en ny bilmodell i Norge. Sist gang var det Hyundai som hadde lagt sin lansering av i40 til Larvik.
Mer naturlig er det selvsagt at Nissan lar blaserte og elbilfiendtlige europeere kjøre en oppdatert Leaf, i selve elbilparadiset Oslo. Det er i Norge det desidert største markedet for denne bilen er, samtidig som Nissan selvfølgelig er ivrige etter at andre land skal kaste seg på, og gi noen av de nær sagt urettferdige fordelene biler som går på strøm får her på berget.
Bilen som akkurat nå innehar sjetteplassen blant de mest solgte personbilene i Norge er det nå visstnok gjort 100 endringer på, selv om den eneste som er synlig for det blotte øyet er nye felger.
Sittende i de gode skinnsetene, bak rattet i tidenes mest solgte elbil, skjønner man at det ikke er så underlig at den er nettopp det, altså tidenes mest solgte. Følelsen er den samme man får bak rattet på en hvilken som helst kompaktbil, med unntak av mangel på lyd selvsagt.
Kvaliteten på interiøret er i kjent japansk stil god gammeldags plast, men det virker som det er holdbar plast, og enkelte av de andre brukte materialene virker å være riktig så gode.
Leaf har hittil kun kommet i én utstyrsversjon. Nå har Nissan startet produksjon av bilen ved fabrikken i Sunderland i England, noe som visstnok åpner for flere utstyrsgrader. Derfor har også prisene endret seg. Innstegsmodellen, som mangler vesentlig utstyr, starter på 228.590 kroner, mens en bil du kan leve med, omtrent tilsvarende utgått modell koster 251.320 kroner. Toppmodellen for luksusdyr som vil ha skinnseter og Bose-anlegg, koster 273.820 kroner.
Rekkevidden øker fra 175 til 199 kilometer. I utgangspunktet kunne man tro at dette var den viktigste endringen på nye Leaf. Uten at vi har testet det fullt ut, mistenker vi at dette er mer en tilpasning til de testmetodene som brukes til formålet, for batteriet er akkurat like stort/lite som før.
Noe bedre har sikkert rekkevidden blitt, i hvert fall er bilen slanket med noen titalls kilo, og fått bittelitt lavere luftmotstand. Motoren er fintunet og klimaanlegget er optimalisert.
Bilens innebyggede lader er flyttet frem i bilen, noe som resulterer i økt bagasjeromsplass. 370 liter er kun ti liter mindre enn i en Volkswagen Golf.
Et annet viktig punkt for elbilister er ladetid. Den er i prinsippet den samme som før, men ettersom bilen nå kan ta til seg strøm på 32 ampere halveres tiden på steder hvor såpass kraftig strøm er tilgjengelig.
På veien er ikke de andre elbilene i denne prisklassen i nærheten av en slik komfort og slike kjøreegenskaper som denne bilen kan skilte med.
Senere i år kommer en rekke nye elbiler på markedet, men inntil da er Nissan Leaf det klart beste alternativet for folk flest med behov for litt plass (les: de som ikke har råd til Tesla Model S).
Fremdeles setter rekkevidden visse begrensninger for elbilene, og man skal ha en grei økonomi hvis Leaf skal være et bil-nummer-to-alternativ.
Selv om de fleste med elbil bruker den som sin daglige bil, må man inntil batterikapasiteten blir mangedoblet, betrakte den som noe som ikke passer for alle. Som sjefen for en svensk bilprodusent sa da jeg spurte han om elbilen har en fremtid: "Det er som å kjøpe seg bil med seks liters drivstofftank".
<b>En strøm av nye elbiler vil løfte salget videre</b>
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.