En vekst på 20 prosent hvert år i fem år, med en økning i langdistanseruter, slik Norwegian presenterte planer om i februar, vil føre til en total klimaeffekt på 7,1 millioner tonn CO2 årlig etter fem år, sier Naturvernforbundet til Dagsavisen.
– Til sammenligning slapp de nesten 2,6 millionene personbilene i Norge ut 5,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2014, sier fagsjef Holger Schlaupitz.
Oppfordrer til reiser uten fly
Han sier flyseteavgiften er et skritt i riktig retning og at folk burde se på muligheten for å dra på feire til mer nærliggende reisemål, hvor man kan dra uten å måtte fly.
– Norwegians flåte blir en av verdens yngste og mest miljøvennlige. Ut over det er vi også interessert i å fylle tanken med biodrivstoff, skriver presseansvarlig Daniel Kirchoff i selskapet en epost til avisen.
Les også: – Norwegian er umoralske
Miljøorganisasjoner ber om avgift for tomme flyseter
- Det pågår en irrasjonell krig mellom SAS og Norwegian
Flypassasjeravgiften har strandet i Brussel (DN+)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.