Årsaken er nye og enklere produkter som er kommet på markedet fra land som Kina og Portugal, melder NRK.
Så mye som en tredel av den norske klippfisken ender opp på brasilianske matfat, og VM-nasjonen er Norges viktigste mottaker av salt- og klippfisk. Men mens totalmarkedet øker har Norge de siste årene ikke fått være med på veksten.
– Det er skremmende å se hvor fort utviklingen har gått. Vi har mistet store markedsandeler over en periode på bare fem til seks år, sier Johnny Håberg i Norges sjømatråd.
Han mener at økt velstand og en travlere hverdag for befolkningen i Brasil har ført til at forbrukerne har dårligere tid og velger produkter som er raske og enkle å tilberede.
Mens konkurrentene kan tilby ferdig utvannet klippfisk som er skåret opp i porsjonsbiter og som er laget av den billigere og lysere fiskearten Alaska pollock, så har norsk sjømatindustri stått på stedet hvil når det gjelder produktutvikling.
Den norske klippfisken taper fordi den er gammeldags, har mørkere farge og tar lengre tid å tilberede.
Utfordringen for norsk fiskenæring er at jo mer man videreforedler produktene, jo mer arbeidskraft kreves, og i Norge er den dyrere enn i mange andre land.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.