Norwegian er først ut denne uken når flyselskapet legger frem tall tirsdag morgen.
Blant de mest sentrale spørsmålene var om den kraftige trafikkveksten vises igjen på bunnlinjen, og det gjør den. Andre kvartal kom inn skyhøyt over forventningene, og resultat før avskrivninger og leasingkostnader endte på 418 millioner kroner mot forventningene på 347 millioner kroner.
Ifjor endte dette resultatet på i underkant av 70 millioner kroner.
- Vi er fornøyd med tallene. Vi synes vi begynner å få til en bra logistikk på flygningene. Men vi er ikke gode nok på kostnadene enda. Vi har mye å hente på kostnadsstrukturen vår, sier Kjos på dagens resultatpresentasjon.
Norwegian-aksjen stiger 9,52 prosent til 57,50 kroner på Oslo Børs.
Godt mottatt
I første halvår hadde flyselskapet 4,9 millioner passasjerer, en oppgang på 12,6 prosent. I andre kvartalet var passasjertallet på 2,8 millioner, et hopp på 18,8 prosent.
Ifølge kvartalsrapporten er har etterspørselen etter å reise med Norwegian og bookingen har vært tilfredsstillende inn i tredje kvartal 2009. Norwegian har satt igang en rekke salgs- og markedsføringskampanjer som har blitt tatt godt imot i markedet, og sier selv av de fortsetter å tiltrekke seg kunder til den stadig voksende ruteporteføljen.
Det er imidlertid noen skyer på himmelen. De makroøkonmiske forholdene er usikre, og flyselskapet tror at flybransjen kommer til å oppleve en oppbremsing i 2009.
- Vi ser at den jevne forbrukeren har bedre råd i år enn ifjor fordi rentene er gått ned. Vi ser at de reiser fremdeles. Det som er ned er forretning, spesielt i Sverige og til en viss grad i Norge. Ellers ser vi at det er et jevnt bra trykk, men det er ikke business as usual. Det er større frafall på de rutene der det reise mye forretningsfolk, men til gjengjeld er det private som reiser mer, sier Kjos.
Åpen for justeringer
Derfor kommer flyselskapet til å følge markedet nøye, og eventuelt justere sin ruteportefølje dersom det blir nødvendig.
I Sverige kommer selskapet til å fortsette å ha fokus på restrukturering, mens det polske markedet opplever svakere etterspørsel.
Med en bensinpris på 730 dollar og en dollarkurs mot kronen på 6,40 ut året, ventes enhetskostnaden i selskapet på 0,51 kroner i 2009.
Første kvartal endte med røde tall, men Norwegian-aksjen har likevel steget mer enn 30 prosent på Børsen siden nyttår.