- Jeg tror ikke bilkøene på E18 blir særlig mindre. Det å kutte prisene på tog for å redusere biltrafikken har begrenset virkning, sier forsker Nils Fearnley i Transportøkonomisk institutt (TØI) til NRK.
Det som hjelper, ifølge forskeren, er å gjøre det dyrere og mindre attraktivt å bruke bilen, ikke å gjøre kollektivtransporten billigere og mer tiltrekkende.
- Det handler om rushtidsprising, restriksjoner på parkering og bompenger. Faktorer som gjør at det blir dyrt og vanskelig å kjøre, sammenlignet med alternative transportformer.
Temaet er aktualisert i forbindelse med at NSB i høst setter ned prisene på pendlerbilletter til og fra Oslo og Akershus, Stavanger, Bergen og Trondheim. Fra 14. oktober kutter NSB prisene på månedskort og årskort med 20 prosent.
Prisnedgangen kommer etter et budsjettforlik på Stortinget ifjor. NSB får ekstra midler for å gjennomføre ordningen, som er ment å skulle stimulere flere til å ta toget til og fra jobben.
Fearnley tror på en trafikkøkning for NSB, men nye kunder kommer først og fremst fra andre offentlige transportmidler som buss.
Les også: Tredobler behandlingstiden for skatteklager: Kan ta inntil et halvt år
Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.