For Unibuss kan avtalen få en verdi på opptil 1,3 milliarder kroner.
Unibuss-avtalen innebærer kjøring av linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 – ruter som i dag tar unna omtrent 40 prosent av all busstransport i hovedstaden.
Kontrakten har en årlig verdi på 260 millioner kroner. Den kan forlenges i to år etter avtaleperioden på tre år og kan dermed føre til 1,3 milliarder kroner i inntekter for selskapet.
Unibuss sier alle disse linjene vil bli kjørt med leddbusser innen april 2017. Av de 110 leddbussene som skal brukes på linjene, vil 75 være helt nye.
Nobina sikret seg kontrakten på å kjøre linje 25, som i dag har rundt 3 millioner reisende i året. Denne avtalen kan forlenges med tre år etter de første tre årene og har en verdi på 49,5 millioner kroner årlig.
Begge selskapene lover å kun bruke fossilfritt drivstoff på de aktuelle linjene. Ruter sier de nye kontraktene er kortere enn normalt fordi selskapet tar sikte på å gå over til elektriske busser om noen år.
I 2015 ble det gjennomført 341 millioner kollektivreiser i Oslo og Akershus. Det er en økning på 4,6 prosent fra året før. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.