Så langt har omkring 1500 nordmenn skrevet kontrakt på XC90, den nye luksussuven fra Volvo.

Det kommer neppe som lyn fra klar himmel at den nå har gjort det godt i kollisjonstesten fra Euro Ncap.

-Vi har som målsetting at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo i år 2020. Dette er et av de viktigste og mest ambisiøse målene i bilindustrien. Verdensledende sikkerhetsløsninger er noe kundene skal kunne forvente fra Volvo Cars, derfor har vi også utviklet en av verdens absolutt sikreste biler gjennom helt nye XC90, skriver Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør i Volvo Norge i en epost til DN.

Med 97 prosent på passasjersikkerhet, og 100 prosent på sikkerhetssystemer, er XC90 den sikreste bilen som er testet av Euro Ncap. Da bilen ble testet utløste ikke side-kollisjonsgardinen seg fullt ut etter intensjonen, som ville gitt dårligere beskyttelse for passasjerer i den tredje seteraden. Volvo har i etterkant endret produksjonen av disse slik at dette nå skal virke, allerede produserte biler vil få dette utbedret.

På sikkerhetsassistanse får den nye Volvoen full pott, ettersom alle systemer Euro Ncap vurderer er standard på bilen.

Les DNs test av Volvo XC90: Volvoen er et solid svensk gull

Det var ikke bare Volvos nyeste modell som ble testet i denne omgang. Til sammen ni biler ble testet, og syv av dem oppnådde toppkarakteren fem stjerner. Volvos konkurrent Audi Q7 oppnådde full stjerneuttelling i kollisjonstesten, og for sikkerhet for barn fikk den til og med bedre enn Volvo.

Les DNs test av Audi Q7: En teknologisk spydspiss

Flerbruksbilene Ford Galaxy, Ford S-Max og Volkswagen Touran oppnådde alle fem stjerner, det samme gjorde familiebilen Toyota Avensis og kompaktsuven Renault Kadjar.

Les DNs test av Toyota Avensis: Avensis blir ved sin lest dnPlus

Les DNs test av Renault Kadjar: Fransk revolusjon

Pickupen Mitsubishi L200 fikk fire stjerner, det samme fikk den lille suven Mazda CX-3. Sistnevnte scoret ikke nok poeng for sikkerhetsassistanse for å møte kravene til fem stjerner.

Fra den norske Mazda-importøren kommenteres det følgende til resultatet: "Mazda CX-3 har femstjerners beskyttelse ved en eventuell kollisjon og hadde bedømmelsen på Mazda CX-3  blitt foretatt kun for det norske markedet, så er sannsynligheten meget høy for at totalkarakteren hadde blitt fem stjerner. Om man vil kan man også se det slik at en Mazda CX-3 Optimum har fem stjerner."

Les DNs test av Mazda CX-3: Best i klassen

Her er alle resultatene fra den siste testrunden:


Minimumskravene for å oppnå fem stjerner er i de ulike kategoriene 80 prosent, 75 prosent, 65 prosent og 70 prosent.

Les også:

Fiat med dårlig kræsjresultat

Her kollideres en ny suv

Audi med mangel på teknikk

Her er fjorårets sikreste biler

Se video fra DNs test av Volvo XC90:

 

Slik er Volvos nye drøm av en suv
00:00
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.