Innen samferdsel foreslås det i 2017 å åpne minst 10 kilometer ny sykkelvei og sykkelfelt i Oslo, ifølge kommunes budsjettforslag for 2017, som ble presentert onsdag.
Bysykkelordningen skal utvides med flere sykler og stasjoner, og antallet parkeringsplasser for biler skal reduseres med 1300, blant annet for å gi plass til sykkelfelt.
Også på boligfronten varsler byrådsleder Raymond Johansen (Ap) tiltak. Han ønsker å bruke 70 millioner kroner over fire år på å skape større kapasitet i saksbehandlingen av byggesaker i Oslo.
Boligprisveksten har vært ekstrem i Oslo de siste årene, og byrådet håper større ressurser til saksbehandling kan bidra til økt boligbygging og dempet prisvekst.
Dyrere kollektivt
Prisen for å reise kollektivt i Oslo ser ut til å øke med 4-5 prosent neste år, på toppen av den årlige prisjusteringen. Det kan føre til at færre velger kollektivt, frykter Venstre.
Samtidig varsler det rødgrønne byrådet i Oslo i det første budsjettet det har utarbeidet helt for egen regning, en styrket kollektivsatsing.
Ved hjelp av flere avganger i kollektivtrafikken er målet å skape en passasjervekst i hovedstaden på 10 prosent.
– Byrådet foreslår å øke driftstilskuddet med 79,5 millioner kroner i 2017, og investeringsbudsjettet mer enn dobles, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) til NTB.
Hele budsjettet ble lagt fram onsdag klokken 12.
– Kan gi færre reisende
Det blir også dyrere å kjøre bil når takstene i bomringen øker.
De ekstra pengene dette bringer inn, skal gå til store prosjekter som ny sentrumstunnel for T-banen, Fornebubanen og innkjøp av nye trikker. Til sammen dreier det seg om 150 millioner kroner i året i øremerkede investeringer.
Målet er at prisen på månedskort i størst mulig grad skal skjermes, men billettprisene anslås altså generelt å øke med 4-5 prosent i tillegg til prisjusteringen.
– Det er svært skuffende at byrådet ikke har funnet en måte å unngå det på, sier Venstres Guri Melby til NTB.
Hun er nestleder i komiteen for miljø og samferdsel i Oslo.
– Jeg tror de undervurderer betydningen av pris for at folk skal velge å reise kollektivt. Vi er avhengig av at flere velger å reise kollektivt for å kutte klimagassutslipp, og da er pris en del av det bildet, sier hun.
Innfører klimabudsjett
Ved hjelp av et nytt klimabudsjett vil byrådet sikre at klimatiltakene i Oslo blir gjennomført. Det betyr at byrådet ikke lenger bare skal telle penger, men også de CO2-utslippene som må gjennomføres for å nå klimamålene.
Bystyret vedtok før sommeren at klimautslippene fra Oslo skal reduseres med 50 prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020 og med 95 prosent innen 2030.
Les også: Går etter offshore-fusjon
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.