I august i år forlot pr-toppen Andreas Wabø sjefsstolen i Geelmuyden.Kiese i Norge etter fem år.
Da hadde pr-byrået i økt byråinntekten fra 47 millioner kroner i 2010 til 89 millioner kroner i 2014, og var med det Norges største pr-byrå målt i rene honorarer.
Viseadministrerende direktør Nina Riibe i GK Gruppen ble konstituert sjef i Norge, og gründer Hans Geelmuyden var tydelig på at han ønsket å rekruttere en intern kandidat.
Torsdag ble det klart at den ny pr-sjefen for GK i Norge er Morten Hofgaard Jørstad.
- Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven i Norge, sier Jørstad, som starter i den nye jobben ved nyttår.
Les også: Slutter i GK etter tre måneder
«Målet er ikke å være størst»
- Vi har en ganske unik posisjon i det norske markedet, og vi har vunnet flere store strategiske oppdrag nå i høst. Min oppgave blir å øke profesjonaliseringen i alle ledd i byrået, for stadig å levere bedre til våre kunder, sier Jørstad.
Les også: Kapret kontrakter til 50 mill.
- Vil dere klare å holde posisjonen som Norges største pr-byrå i 2015?
- Vi fortsetter å vokse i Norge i 2015. Målet vårt er ikke først og fremst å være størst, men å være best på kommunikasjon, kreativitet og konseptutvikling. De økonomiske resultatene og størrelsen på byrået kommer som en konsekvensen av det vi leverer i markedet, sier Jørstad.
- Blir det endringer i ledergruppen i Norge?
- Vi ser alltid på sammensetningen av ledergruppen, og men det er fot tidlig å ta noen beslutninger på dette nå. Det er to måneder før jeg begynner i jobben, sier Jørstad.
Utfordringer i Danmark
Geelmuyden.Kiese har slitt kraftig med å få pr-butikken i Danmark opp å stå, men de siste to årene har pilene begynt å peke riktig vei. Lønnsomheten er nå på vei opp. Jørstad har ledet GK i Danmark i snart to år.
- Vi hadde en del utfordringer i Danmark økonomisk da jeg startet, samtidig som flere nøkkelmedarbeidere var på vei ut. Vi kjøpte også opp House of Communications i 2012, og vi har brukt mye tid på å integrere de to selskapene til ett. Vi har nå vokst til å bli det største byrået i Danmark målt i omsetning i år, sier Jørstad.
- Hva ender dere på i Danmark i år?
- Jeg har et stort håp om å levere vel så bra i år som i fjor, sier Jørstad.
GK i Danmark hadde i fjor en omsetning på 34,4 millioner kroner, og en byråinntekt (rene honorarer) på 26,6 millioner kroner. Det var en økning på ti prosent i byråinntekt.
GK Danmark teller nå 45 ansatte. Regner man omsetning per hode så ligger den på under 600.000 kroner, noe som er svakt i forhold til en rekke etablerte pr-byråer i Norge.
- Vi har klart å bygge en god kultur i Danmark, og en sunnere salgskultur, slik at vi kan kapre større markedsandeler, sier Jørstad.
Rokkeringer i GK Gruppen
Jørstad har jobbet i GK i åtte år, og er utdannet ved Norges Handelshøyskole. Han ble viseadministrerende direktør i GK Norge i 2012, og tok i 2014 over kontoret i Danmark.
Sjefsjobben i Danmark blir overtatt av Janna Sundewall som i dag leder GK Sverige, og Frida Berg, nåværende viseadministrerende og partner i Stockholm, tar over ledelsen av det svenske kontoret.
- GK er et skandinavisk kommunikasjonsbyrå. Nå styrker vi vårt skandinaviske tilbud ytterligere med en real skandinavisk lederrokade. En samkjørt byråledelse med omfattende innsikt i virksomheten i alle tre land blir en styrke for oss, sier Hans Geelmuyden, sjef for GK Gruppen.
GK Gruppen omsatte i 2014 for 188 millioner kroner, og oppnådde en samlet byråinntekt på 152 millioner kroner.
Les også: Jo Lunder er pågrepet og siktet i Vimpelcom-saken
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.