– Hvordan finner man sitt purpose?
– Hva er vårt why?
Spørsmålene stilles av partnerne Kristine Maudal og Even Fossen i det norske konsulentselskapet Brainwells i en Facebook-video.
Videoen er publisert som promotering for Oslo Business Forum, en nystartet konferanse, som de to tidligere BI-studentene Marius Røed Wang og Christoffer Omberg står bak.
Rådgivningsvideoen til «fremtidens ledere» har fått stor oppmerksomhet for sin bruk av engelske låneord, samt offensiv bruk av gestikulering og tusjing på tavle.
Følg DNgründer og Etterbørs på Facebook for nyheter om gründere og kommunikasjonsbransjen.
Sett 140.000 ganger
Videoen var onsdag morgen sett over 140.000 ganger på Facebook.
Reaksjonene har i stor grad vært lattermilde. Mange har stilt spørsmål ved om det hele er en parodi og trukket paralleller til NRK-programmet Åpen Posts satire over kommunikasjonsbransjen fra 1999.
Konsulentselskapet: Ingen kommentar
Hverken Kristine Maudal eller Even Fossen i Brainwells ønsker å kommentere saken overfor DN.
Igår publiserte Brainwell et Facebook-innlegg hvor de tok kritikken med et smil:
– Her er det vel lite å gjøre annet enn å legge seg padde flat. Eller «straight on our backs» som vi sier her i gården, skriver selskapet.
Og senere i innlegget:
– Aldri har vi vel fått mer pepper for dårlig norsk (som selvsagt er helt fortjent) og kanskje også fordi vi hadde tatt for mye Møllers tran? Men sånn kan det altså gå når mye skjer på en gang og man filmer litt innimellom slagene. Vi får ta det på kontoen for læring.
DN har tidligere skrevet om Brainwells engelskspråklig blogg, som er plukket opp av en av verdens største nettaviser, Huffington Post.
– Selve budskapet står vi inne for
Gründerne bak konferansen sier seg godt fornøyd med både videoen og oppmerksomheten, men innrømmer at de ikke hadde sett for seg reaksjonene.
– Selve budskapet står vi inne for. Det er det ikke noe feil med. Millennials vil være en stor del av arbeidsflokken innen fem til ti år. De krever mer enn bare penger i jobben sin. Så ser selvfølgelig vi også humoren i dette. Vi ser at det har blitt presentert på en overdreven måte, med litt for mange engelske ord og overdreven gestikulering, sier daglig leder Christoffer Omberg i Oslo Business Forum.
Og legger til:
– Alt i alt er vi fornøyd.
– Antallet påmeldinger har aldri vært så høyt
Videoen har resultert i mye oppmerksomhet, ifølge gründeren.
– Har det resultert i flere påmeldinger?
– Ja, antallet påmeldinger har aldri vært så høyt som det var i går, sier Omberg.
Nøyaktig hvor mange billetter de solgte, vil Omberg ikke si.
I sin første uke opplyste Oslo Business Forum å ha solgt billetter for over en halv million kroner. Billettene koster mellom 5.995 og 7.995 kroner.
Slo gårsdagens billettsalg snittet av dagene i den første uken, solgte gründerne minst 12 billetter i går.
Brainwells er ikke en del av programmet på selve konferansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.